De FIA heeft wijzigingen aangekondigd betreffende het puntensysteem om voor een superlicentie in aanmerking te komen.

Het puntensysteem werd ingevoerd na de aankondiging van Max Verstappen als zeventienjarige Toro Rosso-coureur. Met het syteem moest in de toekomst worden voorkomen dat rijders met amper ervaring in hun bagage toe werden gelaten op het hoogste autosporttoneel. 

Er kwam echter kritiek op het systeem. Velen vonden de puntenverdeling niet logisch, en mensen die als testcoureur jarenlang aan de zijlijn van de Formule 1 opereerden, kwamen niet langer zonder meer in aanmerking voor een superlicentie. Beiden zijn nu aangepast. Coureurs die de laatste drie jaar niet hebben geracet, kunnen op een flexibele regeling rekenen als ze eerder wel aan de voorwaarden hebben voldaan.

Ook de puntenverdeling is aangepast. Het aangekondigde Formule 2-kampioenschap levert de kampioen niet langer meer zestig punten op, maar slechts de voor de Formule 1 benodigde veertig, en staat daarmee op gelijke hoogte met de GP2, de Europese Formule 3, het World Endurance Championship (WEC) en de Amerikaanse IndyCar-Series.

Een titel in de Formule Renault 3.5 is opgewaardeerd van dertig naar 35 punten, maar is dus nog steeds niet voldoende om alleen op basis van die prestatie toegelaten te worden tot de Formule 1, al moet een aspirant Formule 1-coureur vanaf 2016 sowieso twee jaar actief zijn geweest in de eenzitters en minstens achttien jaar oud zijn.

Ook de toerwagens zijn voortaan vertegenwoordigd in de lijst, in de vorm van de DTM en het WTCC, evenals het Indy Lights-kampioenschap (opstapklasse Indycar) en de seniorencategorie van het CIK-FIA wereldkampioenschap karten.

De Formule E (lees er alles over in Formule 1 nr. 10), de elektrische raceklasse die in 2014/2015 voor het eerst het levenslicht zag, is niet in de lijst opgenomen. De FIA heeft echter te verstaan gegeven dat ook de kampioen van deze klasse geen problemen hoeft te verwachten bij het aanvragen van een superlicentie.

 

Een overzicht van het puntensysteem

 

1ste 2de 3de 4de 5de 6de 7de 8ste 9de 10de
Formule 2 40 40 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2 40 40 30 20 10 8 6 4 3 2
Europese Formule 3       40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
LMP1 WEC 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
Formule Renault 3.5 35 25 20 15 10 7 5 3 2 1
GP3 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
Super Formula 25 20 15 10 7 5 3 2 1 0
WTCC 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
DTM 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
Indy Lights 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
Nationale Formule 4 12 10 7 5 3 2 1 0 0 0
Nationale Formule 3 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
Formule Renault 2.0 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
CIK-FIA Karting 5 3 2 1 0 0 0 0 0 0