
Bouke van den Berg
16 november 2012
Autosportfederatie FIA gaat op verzoek van de technische werkgroep het brandstofreglement voor de kwalificatie ophelderen. Teams weten zo beter wanneer er wel en niet een consequentie is als de auto de pits tijdens de sessie niet haalt.
Lewis Hamilton en Sebastian Vettel werden na de kwalificaties van Spanje en Abu Dhabi gediskwalificeerd omdat ze na hun snelste ronde de pits niet meer haalden. Alleen overmacht is een geldende reden. Volgens Red Bull Racing was dat in Abu Dhabi voor Vettel het geval, aangezien er waarschijnlijk onvoldoende brandstof in zijn tank zat om de pits te halen.
Dat is een geval van overmacht. Alleen is het ook weer de vraag of het legitieme overmacht is. Charlie Whiting, wedstrijdleider, vindt dat het reglement daarom duidelijker moet worden over wat wel en niet toelaatbaar is.
“Nu roept het nog te veel vragen op. De kwestie is vorige week in de technische werkgroep besproken en we vinden over het algemeen dat overmacht geen reden meer mag zijn, maar dat we duidelijk moeten aangeven wanneer je wel en niet de auto mag stilzetten”, aldus Whiting in Austin.
“Waarschijnlijk wordt het een regel waarin de term overmacht niet meer voorkomt en dat je de auto alleen ongestraft mag stilzetten als er nog voldoende brandstof in de tank zit. De FIA gaat dan berekenen hoeveel brandstof de wagen nodig heeft om de pits te halen en de coureur hangt wanneer hij niet voldoende brandstof aan boord heeft.”
Gerelateerd nieuws

Red Bull waarschuwde FIA voor uitlokken schorsing Verstappen door rivalen
16 juni 2025 18:00 - GP Canada

FIA-steward Warwick geschorst na ‘ongeautoriseerde’ uitspraken over Verstappen
14 juni 2025 09:30 - GP Canada

Montoya voorspelt boycot bij schorsing Verstappen: ‘Niemand komt dan naar Oostenrijk’
10 juni 2025 15:30 - Nieuws

Aanvraag Red Bull goedgekeurd, Formule 1-debuut Arvid Lindblad (17) ophanden
10 juni 2025 14:30 - Nieuws