FIA wil DRS-zones optimaliseren
							Formule1
	
        
        
                     
        
        
 
                                                
                            Eelco den Boer
                            
                    16 januari 2012
                                        
    
    
            
                        
    
    
    
            De regels rond het gebruik van het verstelbare achtervleugel blijven ongewijzigd, maar de FIA wil wel sleutelen aan de zones om te voorkomen dat inhalen te makkelijk wordt. Dat meldt Autosport. 
        
    
    
            
        
                    
    
    
             
        
    
    
            
        
    
                    
    
            In 2011 werd het ‘Drag Reduction System’ ingevoerd om inhalen te bevorderen. Wanneer een coureur binnen een seconde van zijn voorligger rijdt, kan hij in de daarvoor aangewezen zone met een druk op de knop zijn achtervleugel open klappen. De verminderde weerstand levert een hogere snelheid op en vergroot derhalve de kans op een geslaagde inhaalactie.
        
    
    
            
        
    
    
             
        
    
    
            
        
    
    
            In sommige gevallen, zoals tijdens de Grand Prix van Turkije, werd het wel heel makkelijk om iemand voorbij te steken, maar over het algemeen werd de verstelbare achtervleugel goed ontvangen. De FIA is dan ook niet van plan de formule aan te passen. Wel gaat de autosportbond nog eens goed kijken naar de inhaalzones.
        
    
    
            
        
    
    
             
        
    
    
            
        
    
    
            Aan de hand van de ervaringen in 2011 worden de zones verlengd of ingekort. Naar verluidt komt er in Melbourne een tweede DRS-zone bij, terwijl in Montréal en Valencia de tweede zone juist verdwijnt.
        
    
    
            
                    
                
            
            
            Gerelateerd nieuws
 
            Laura Villars daagt FIA voor de rechter: ‘Democratie is geen bedreiging, het is kracht’
30 oktober 2025 14:00 - Nieuws
 
            Felipe Massa gefileerd over titeleisen: ‘Rechtbank is geen debatclub’
30 oktober 2025 11:00 - Nieuws
 
            FIA veegt vloer aan met Massa over ‘kwellende’ schadeclaim: ‘Negeert zijn eigen fouten’
29 oktober 2025 16:00 - Nieuws
 
            Felipe Massa vecht verloren titel aan, miljoenenzaak van start in Londen
29 oktober 2025 12:00 - Nieuws