De FIA is van plan het gebruik van geblazen diffusors aan banden te leggen. De autosportfederatie wil met name het gebruik van uitlaatgassen tijdens stukken waarop niet vol gas gereden wordt inperken.

Het doel van de geblazen diffusor is om de uitlaatgassen op zo’n manier te geleiden dat dit prestatievoordeel en extra downforce oplevert. Aangezien er meer uitlaatgassen uitgestoten worden op de momenten dat een auto accelereert, is dit het moment waarop een geblazen diffusor voor de meeste winst zorgt.

Een aantal renstallen – waaronder topteams als Red Bull en Mercedes GP – pogen door middel van motormanagement echter nog meer profijt te hebben van de geblazen diffusor tijdens het remmen en als er geen gas gegeven wordt.

Dat laatste is echter exact wat de FIA nu aan banden wil leggen, zo bericht Autosport. Volgens de Engelse publicatie wil de FIA een limiet instellen die inhoudt dat de uitstoot van uitlaatgassen tijdens het remmen niet groter mag zijn dan tien procent van de honderd procent emissie tijdens vol gas.

De FIA rechtvaardigt de inperkingen door te stellen dat de motor als een door de coureur bediend aerodynamisch hulpmiddel gebruikt wordt als de uitstoot van uitlaatgassen zo’n grote invloed heeft op de prestatie van de bolide, hetgeen tegen de regels is.

De FIA wilde de beperkingen volgens Autosport aanvankelijk komend weekend al invoeren tijdens de Grand Prix van Spanje. Omdat dit op een dergelijke korte termijn bij nader inzien echter niet mogelijk zou zijn en sommige (kleinere) teams zou benadelen omdat ze niet zo snel op dit soort wijzigingen kunnen inspelen, wil men de restricties nu op een latere en nog niet vastgestelde datum invoeren.

Volgens Ross Brawn, de teambaas van Mercedes GP, krijgt elk team dat een geblazen diffusor gebruikt te maken met de gevolgen van de reglementswijziging: “Iedere renstal heeft de motormanagement-systemen zo ingesteld dat ze maximaal profiteren van de geblazen diffusor”, legt hij uit aan Reuters.

“Het is niet te voorspellen hoe en of dit de rangorde op de grid gaat veranderen, maar het is wel duidelijk dat iedereen opnieuw moet kijken naar de manier waarop de motor afgesteld wordt”, vervolgt Brawn.

Met name het team van Red Bull zou naar verluidt veel voordeel halen uit de manier waarop men de uitlaatgassen door middel van allerlei instellingen in het motormanagement-systeem door de diffusor heen laat gaan. Phil Prew, race engineer bij concurrent McLaren, denkt zelfs dat het de voornaamste reden voor het succes van Red Bull is: “Het is duidelijk dat het ze veel extra downforce oplevert.”

Red Bull-teambaas Christian Horner, die eveneens denkt dat elk team nu aanpassingen moet maken, sluit op zijn beurt overigens niet uit dat de restricties zijn ingevoerd naar aanleiding van een klacht van een rivaliserende renstal: “Dat is onvermijdelijk en helaas de prijs die je betaalt voor succes”, stelt hij tegenover Autosport.