De FIA wil de zone waarin de verstelbare achtervleugel mag worden gebruikt vergroten voor de Maleisische Grand Prix.

Melbourne was een lastige maatstaf voor het systeem, vanwege het korte rechte stuk. Toch houdt de FIA niet halstarrig vast aan de zone van 600 meter en lijkt het erop dat ze de coureurs in Sepang langer de gelegenheid geven om de vleugel ‘open’ te zetten. Dat meldt Formule 1-journalist Adam Cooper. Hoewel bronnen binnen de FIA geen exacte maat willen bevestigen, lijkt 700 meter de meest voor de hand liggende keuze.

Voor de race in Australië gaf wedstrijdleider Charlie Whiting aan hoe de oorspronkelijke lengte was vastgesteld. “Op basis van simulaties dachten we dat 600 meter genoeg zou zijn”, zegt hij. “We wilden niet het hele rechte stuk doen, omdat we het niet te makkelijk willen maken. We hebben wel altijd aangegeven dat we het kunnen aanpassen op basis van de eigenschappen van een circuit.”

In Sepang is het rechte stuk langs de pitstraat aangewezen als inhaalzone en niet het rechte stuk voor de laatste bocht. Volgens de FIA is dat namelijk al een uitgelezen inhaalplek. Datzelfde geldt voor Sjanghai, waar de zone eveneens over start/finish loopt en niet op het langste rechte stuk.

Whiting geeft verder aan dat de FIA open staat om later in het seizoen meerdere zones per circuit in te voeren. “Dat nemen we zeker in overweging. Maar we willen eerst zeker weten dat alles goed werkt. We kijken ook naar de mogelijkheid om met een GPS-systeem te werken om het verschil naar de voorligger te meten. We houden de opties open, maar laten we eerst kijken hoe het loopt.”