Force India heeft de windtunnel van het voormalige Formule 1-team van Toyota aangewezen als locatie voor al haar aerodynamische testwerk ‘in 2015 en daarna’.

Teams mogen per 2015 nog maar één windtunnel per seizoen gebruiken en Force India heeft er dus voor gekozen niet langer van haar eigen windtunnel gebruik te maken – die ooit nog in de tijd van de vorige eigenaar Eddie Jordan geconstrueerd is – maar van de windtunnel van Toyota Motorsport in het Duitse Keulen.

“Dit is één van de meest belangrijke beslissingen uit ons bestaan”, zegt Force India-eigenaar en -teambaas Vijay Mallya over de keuze van windtunnel. “We hebben nu namelijk toegang tot wat als één van de beste windtunnels ter wereld wordt gezien.”

“We hebben Toyota’s windtunnel in het verleden al af en toe gebruikt en er kleven veel voordelen aan het feit dat we nu al ons aerodynamische testwerk in Keulen gaan doen. We zullen er sterker door worden en dit geeft ons ook een goede basis om de komende jaren op voort te bouwen”, denkt Mallya, die van mening is dat het op deze wijze in zee gaan met Toyota ‘een signaal is wat betreft de ambities van Force India om competitief te blijven’.

Mallya was overigens eerder nog van plan de oude Jordan-windtunnel middels een flinke kapitaalinjectie te verbeteren, maar dat zal nu – qua Formule 1-capaciteiten – vermoedelijk niet meer gebeuren. Wel blijft Force India deze windtunnel uithuren aan externe partijen.

Populair
Toyota’s motorsportafdeling in Keulen is een populaire bestemming voor Formule 1-teams. In het verleden hebben behalve Force India ook McLaren, Ferrari en Caterham al geregeld gebruik gemaakt van één van de twee windtunnels die Toyota in Keulen heeft.

Hoewel Toyota, dat in 2009 de stekker uit haar Formule 1-project trok, geen grote successen in de koningsklasse heeft geboekt, lag dat bepaald niet aan de state of the art faciliteiten. Momenteel gebruikt Toyota zelf deze qua autosport enkel nog voor haar activiteiten in het World Endurance Championship.