Bij Force India – een team dat traditioneel goed presteert op Monza – is men tevreden na de vorderingen van in totaal drie uur vrije trainingen.

Met name Daniel Juncadella is een blij man. De Spanjaard mocht weer eens plaatsnemen achter het stuur van de VJM07, zij het kortstondig. Het team gunde hem dertig minuten op één setje harde banden. “Het was echter een mooie kans voor mij om kennis te maken met de low downforce-configuratie van de auto. Die voelde een stuk beter dan verwacht. Mijn taak bestond echter vooral uit het samen met de engineers vinden van een degelijke basisafstelling en het in ieder geval heel houden van Sergio’s auto.”

De Mexicaan nam de auto na een halfuur over van zijn vrijdagteamgenoot en was naar eigen zeggen direct snel: “Ik denk dat we heel aardig begonnen zijn aan dit weekend. De snelheid is er al, met name tijdens  de lange runs. Het is nu zaak om ook de laatste puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen. Hopelijk kunnen morgen met een goede kwalificatie onze kansen voor de race maximaliseren.”

De Duitser Nico Hülkenberg was tot twee keer toe langzamer dan Pérez, maar groot was het verschil niet. Toch is Hülkenberg minder te spreken over zijn dag dan zijn teamgenoot: “Op de een of andere manier wilde het vandaag maar niet lukken. De ochtensessie ging nog wel goed, maar in de middag krijg ik de auto maar niet mijn wil opgelegd. Dat rondetijden wijzen dat mijns inziens ook uit. De vergaarde informatie moet uitkomst bieden. Het is in ieder geval positief dat we onze planning af hebben weten te werken en ik denk dat we een goed beeld hebben van hoe de banden zich hier gedragen.”