Force India lijkt in het nieuwe turbotijdperk afstand te nemen van Mercedes-motoren. Een overstap naar Ferrari lijkt ophanden. Scuderia Toro Rosso gaat waarschijnlijk de Italiaanse motoren weer verruilen voor Renault-motoren.

Dit schrijft het doorgaans goed ingelichte Duitse tijdschrift Auto, motor und sport. De redenen van Force India’s waarschijnlijke overstap naar Ferrari-motoren zijn niet echt duidelijk, aangezien Vijay Mallya’s mannen nog nooit hoefden te klagen over de krachtbronnen van Mercedes.

Waarschijnlijk vindt de waarschijnlijke switch zijn oorsprong in Ferrari-protegé Jules Bianchi, die reserverijder is voor Force India. Maar het kan ook dat de Ferrari-motoren gewoonweg minder kosten, of dat Force India een deal met Mercedes niet meer noodzakelijk acht nu het niet meer een technologische samenwerking heeft met McLaren. Die samenwerking begon in 2009, toen de formatie uit Woking nog de belangrijkste renstal was voor Mercedes, dat inmiddels een eigen fabrieksteam heeft.

Voor volgend jaar worden er geen veranderingen verwacht, en een overstap is ook niet logisch. Er verandert niets opmerkelijks aan het technische reglement, op het verbod van de dubbele DRS na, en 2013 is het laatste jaar dat er met de 2.4 liter V8-motor wordt gereden. Daarna komt er een 1.6 liter V6-turbomotor. Verwacht wordt dat teams dan pas overstappen op een andere motorleverancier.

Ook Toro Rosso verandert waarschijnlijk van leverancier. De Italiaanse renstal rijdt nu nog met Ferrari-motor, maar lijkt grote broer Red Bull Racing te gaan volgen door ook met Renault-motoren te gaan rijden.

Dat is enigszins opmerkelijk, omdat het aannemelijk lijkt dat Red Bull momenteel niet zo blij is met Renault na de uitvalbeurten van Sebastian Vettel in kansrijke posities met een kapotte dynamo.