Formule 1-directeur Broadcast & Media, Dean Locke, heeft gereageerd op de ontstane kritiek over de tv-uitzendingen. Fans uitten hun kritiek na de Italiaanse Grand Prix, omdat de regie bij de start miste dat Verstappen schade reed en bij de spin van Vettel beelden van het publiek liet zien, terwijl de Duitser tegen Lance Stroll aan reed. 

Bij de start van de Grand Prix van Italië miste de regie het incident van Max Verstappen, waardoor de Nederlander naar de pits moest. ”Monza is lastig vanwege de eerste chicane”, zegt Locke in een vraag en antwoord. ”Bij de start komen alle auto’s heel snel op die chicane af. Dit jaar hadden we een echt goed gevecht vooraan tussen drie of vier coureurs. Aan de andere kant had je achteraan een andere snelle jongen, Max Verstappen. Dan moet je een keuze maken tussen deze twee”, aldus Locke.

Volgens Locke is het in dat soort gevallen een betere keuze om de focus te leggen op het gevecht om de leiding. ”We waren ons ervan bewust dat er wat dingen gebeurden achterin het veld en we wisten dat de coureurs door de chicane gingen. Wanneer er twee auto’s vooraan naast elkaar rijden, dan moet je daar blijven”, verklaart Locke deze keuze.

Foto: Motorsport Images

‘De camera’s hangen boven de auto’s’
Een van de uitdagingen voor de regie is om de herhalingen van de start te laten zien, terwijl de actie op de baan nog gaande is. ”Wat de herhalingen zo lastig maken in de Formule 1, is dat we geen pauzes hebben. We werken niet zoals tennis of cricket wat dat betreft. Daarom moeten we wel herhalingen tonen van de start terwijl de actie nog gaande is, tenzij er een safety car op de baan is”, zegt Locke.

De directeur Broadcast & Media zegt daarnaast dat de Grand Prix van Singapore een van de meest uitdagende races is voor de regie. ”Het is een van de langste circuits op de kalender en het is er extreem heet. Er zijn 23 bochten op het Marina Bay Street Circuit, en die moeten we allemaal met 26 camera’s opvangen. Daarnaast zijn er weinig echte uitloopstroken, op de eerste twee bochten na. De camera’s hangen dus recht boven de auto’s, en deze moeten gefilmd worden door een klein gat in het hek. Er is een gelimiteerd aantal camerahoeken, dus als we de verkeerde kant opgericht staan missen we misschien een deel van de actie”, aldus Locke.