*

Formule 1-teams vrezen ‘gebrek aan vrijheid’ in regels 2021: ‘Moet een compromis komen’

Laurens Stade

Laurens Stade

26 september 2019 15:55

Formule 1-teams vrezen ‘gebrek aan vrijheid’ in regels 2021: ‘Moet een compromis komen’
Motorsport Images

De reglementen voor de Formule 1 voor 2021 worden steeds duidelijker, maar de zorgen bij de teambazen over standaardonderdelen nemen toe. Onder andere Frédéric Vasseur, Christian Horner en Zak Brown vrezen voor ‘eenheidsworst’, maar Mercedes-teambaas Toto Wolff is optimistischer: ”Het is duidelijk dat niemand zit te wachten op een GP1-formule met silhouette-auto’s.”

Een van de plannen voor 2021 is de invoering van het budgetplafond. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het gat tussen de teams kleiner wordt. Daaronder valt ook de introductie van meer standaardonderdelen. Teambazen vrezen echter een gebrek aan vrijheid, waardoor de auto’s op elkaar zullen gaan lijken. ”Ik vrees dat we veel minder vrijheid zullen hebben, waardoor de auto’s op een ‘monotype’ zullen lijken. Dat zal overigens niet het geval zijn, want we zullen miljoenen uit moeten geven”, zegt Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur tegen Motorsport.com.

Mercedes-teambaas Toto Wolff was echter optimistischer gestemd nadat de teams een meeting hadden met Formule 1-ceo Chase Carey en FIA-president Jean Todt in Singapore. ”Het is duidelijk dat niemand zit te wachten op een GP1-formule met silhouette-auto’s. De aerodynamica zal het grootste verschil moeten maken, daar waren alle betrokken partijen het over eens. We moeten nog een keer kijken naar de regels, en kijken of er een compromis gesloten kan worden met wat er op tafel ligt, wat erg gelimiteerd is op het gebied van aerodynamica, en de hoeveelheid vrijheid die we momenteel hebben”, aldus Wolff tegen Motorsport.com.

Lees ook: Ferrari: ‘Standaardonderdelen horen niet thuis in de Formule 1’

Red Bull-teambaas Christian Horner betwijfelt of er een ‘aerodynamica-afdeling is die de regels gelezen heeft en enthousiast wordt van de nieuwe regels’. ”Het zit niet in het DNA van welke aerodynamicus dan ook om volgens voorgeschreven regels te werken. Er zullen wel een aantal lange gezichten zijn op de aerodynamica-afdeling, maar dat is niet alleen bij Red Bull. Het gaat meer om het doorspitten van de regels, wat veel vragen oplevert”, aldus Horner. De Brit kan rekenen op bijval van McLaren-teambaas Zak Brown. ”Als er meer vrijheid zou zijn in de regels, dan moet je wel andere keuzes maken en zullen de auto’s misschien meer verschillen dan nu”, aldus Brown.