Formule 1-eigenaar Liberty Media zet in op een tweede Grand Prix in China. “Alleen drie dagen in Sjanghai zijn voor de Grand Prix, is niet genoeg om een fan base op te bouwen.”

Dat verklaart Formule 1’s head of global sponsorship Murray Barnett ten overstaan van het Chinese staatspersbureau Xinhua. Om meer fans te bereiken, heeft de sport volgens hem veel meer nodig dan die drie dagen in Sjanghai: “We moeten het hele jaar door zichtbaar zijn – en ook veel meer op lokaal niveau.”

Het Shanghai International Circuit is al sinds 2004 thuis van de Grand Prix van China.

“We kijken naar verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen”, vertelt Barnett, die aangeeft dat een tweede Grand Prix in China ook op de agenda staat, ondanks de drukte op de racekalender. “We zouden het graag willen, maar omdat er al zoveel races zijn, is het voor ons niet iets voor de korte termijn”, erkent hij.

“We proberen echter wel uit te vogelen hoe we een tweede race in China kunnen krijgen”, vervolgt de sponsorchef van de Formule 1, die stelt dat het feit dat de duizendste Grand Prix uit de Formule 1-geschiedenis in China wordt gehouden (op 14 april) wel laat zien ‘hoeveel mogelijkheden’ de sport in China ziet.

De FIA GT Series in 2005 op het Zhuhai International Circuit.

Plannen voor een tweede Chinese Grand Prix zijn niet nieuw. De afgelopen jaren is al gekeken naar een mogelijke race in Peking of op het eiland Hainan, waar de Formule E eind maart racet. In de jaren negentig werd gespeculeerd over een race in Zhuhai, waar toen het Zhuhai International Circuit werd geopend.