De motorupgrade die Honda in Montréal heeft geïntroduceerd is “echt een stap vooruit”, vertelt Pierre Gasly. Dat is goed nieuws voor zijn team Toro Rosso, maar ook voor Red Bull.

Red Bull moet binnenkort immers kiezen tussen verdergaan met Renault als leverancier of, net zoals Toro Rosso afgelopen winter heeft gedaan, overstappen naar Honda. Beide fabrikanten hebben in Canada motorupdates geïntroduceerd en volgens Gasly werkte die van Honda dus goed. “We kunnen aan de data zien dat het echt een goede stap vooruit is”, vertelt hij Autosport.

Gasly was onder de indruk van de snelheid van de Honda-motor op de rechte stukken.

Volgens Gasly is de geüpdatete Japanse V6 over de hele lijn beter. “In elk opzicht. Het gaat gewoon om meer performance in het algemeen.” Behalve aan de data was ook op de baan zelf te zien dat de nieuwe Honda het goed doet: “Ik haalde in Canada een Haas en een Force India in op het rechte stuk, en dat was voor het eerst dit jaar.”

Gasly moest na een motorprobleem in VT3 op de oude specificatie Honda-motor teruggrijpen voor de kwalificatie en hij merkte het gemis van de update zeker, vertelde hij. Voor de race werd er weer een geüpdatete Honda ingezet, wat een gridstraf en als negentiende starten betekende voor Gasly. “Toch was dat absoluut de goede beslissing”, zegt hij.

“Zonder de nieuwe motor waren we denk ik als veertiende gefinisht en hadden we zelfs van mijn aanvankelijke zestiende gridpositie dus niet ver naar voren kunnen komen.” Mét motorupdate wist hij zich daarentegen van de negentiende naar de elfde plek op te werken, vijf seconden buiten de punten.

Dat de update werkt is dus goed nieuws voor Toro Rosso, terwijl het flink huiswerk betekent voor het grote Red Bull, vertelt teambaas Christian Horner de BBC. “Van wat ik heb gehoord heeft Honda een goede stap gezet. Renault heeft ondertussen ook gebracht wat het had aangekondigd. Nu moeten we de data dus analyseren en de performance vergelijken.”

Horner en de rest van Red Bull hebben huiswerk te doen.