Zelfs wanneer zowel Caterham als Marussia volgend jaar niet meer van de partij kunnen zijn, zal de FIA de bestaande topteams niet verzoeken een derde auto in te zetten. Dat zegt de president van de autosportbond, Jean Todt.

“We kunnen gewoon met negen teams racen, dat is geen absolute ramp”, vindt de Fransman. “Ik kan me herinneren dat er in de MotoGP op een gegeven moment ook maar zestien motoren aan de start stonden, en toch waren de races goed. De actie zit duidelijk meer aan de voorkant van de grid dan aan de achterkant.”

Toen Caterham en Marussia in oktober binnen een paar dagen allebei onder curatele werden gesteld, stak de discussie over de invoering van derde auto’s de kop op. Zonder de twee teams staan er per slot van rekening nog maar achttien auto’s aan de start – zoals in Amerika en Brazilië al het geval was. Contractueel gezien mag de FIA dan aan Ferrari, McLaren en Red Bull de opdracht geven een derde auto in te zetten. De afgelopen tijd wezen dan ook diverse geruchten in die richting.

Crisis

Een ander, groter debat dat losbarstte naar aanleiding van de malheur bij Caterham en Marussia gaat over de uit de hand gelopen kosten in de Formule 1 en de ongelijke verdeling van de inkomsten. Die twee factoren zouden de sport voor kleinere teams onbetaalbaar hebben gemaakt, zodat er nu sprake zou zijn van een enorme crisis. Todt vindt ook dat de kosten te hoog zijn, maar wil van die crisis echter niets weten: “Ik vind het vervelend voor Marussia en Caterham, maar hun problemen zijn van alle tijden.”

“Zo gaat het in de geschiedenis van de Formule 1”, vervolgt Todt. “Je hebt de grote teams die er altijd geweest zijn, teams van geldschieters die komen en weer gaan, en de kleintjes. Ze horen allemaal bij de Formule 1.” De entree van Haas in de Formule 1 stemt Todt bovendien hoopvol: “In 2016 komt er weer een nieuw team bij, dus in het ergste geval rijden we volgend jaar met negen teams en daarna weer met tien. En misschien zetten we de inschrijving voor nieuwe teams wel weer open, maar dan moeten we proberen de kosten terug te dringen.”