De FIA heeft het besloten dat men het niet toestaat dat het Drag Reduction System – oftewel de verstelbare achtervleugel – in de tunnel van het circuit van Monaco wordt gebruikt, zo bericht Autosport.

Volgens Autosport wilde de FIA het gebruik van DRS eerst gewoon vrijlaten, maar heeft men nu toch besloten ervoor te zorgen dat de achtervleugel niet opengezet kan worden in de tunnel.

Dat de autosportbond overstag is gegaan, komt omdat een meerderheid van de coureurs heeft aangegeven dat zij het met oog op de veiligheid een onverantwoord risico vinden om met een opengestelde vleugel door de tunnel te jagen als ze bijvoorbeeld op jacht zijn naar een snellere tijd.

Het gebruik van DRS staat normaal gesproken vrij tijdens zowel de vrije trainingen als de kwalificatie, terwijl het tijdens de race aan een bepaalde zone is gebonden.

Ook in Monaco kunnen de heren coureurs hun achtervleugel op donderdag en zaterdag op de meeste baandelen echter gewoon openzetten als ze het nuttig achten, maar dus niet in de tunnel.

Op zondag kan DRS tenslotte enkel op het rechte stuk bij start/finish worden gebruikt, aangezien dit de zone is die de FIA voor de race heeft aangewezen.