*

Gekibbel op boordradio Ferrari: ‘Wat is dit in vredesnaam? Blijven de posities hetzelfde?’

Laurens Stade

Laurens Stade

22 september 2019 18:14

Gekibbel op boordradio Ferrari: ‘Wat is dit in vredesnaam? Blijven de posities hetzelfde?’

Sebastian Vettel heeft de Grand Prix van Singapore op zijn naam geschreven, en mag daarvoor de tactische zet om voor de undercut te gaan, danken. Vettel krijgt pas twee bochten voor zijn pitstop te horen dat hij naar binnen moet komen, terwijl een verbaasde en gefrustreerde Leclerc hoopt dat de coureurs nog van positie wisselen. 

Aan het einde van ronde negentien, twee bochten vóór de pitstraat, krijgt Vettel te horen: ”Box nu Sebastian, box nu.” Hij krijgt als opdracht mee om te ‘pushen in de outlap‘, aangezien hij in vrije ruimte terecht was gekomen. ”We racen nu met Hamilton, push. Hamilton blijft doorrijden, hij komt niet naar binnen.”

Een ronde later komt Leclerc binnen. Opvallend genoeg krijgt Leclerc voorafgaand niet van het team te horen dat Vettel naar binnen is gekomen voor zijn pitstop. Twee bochten voor de pitstraat klinkt er paniek over de radio: ”Moet ik nu binnenkomen?”, vraagt Leclerc. ”Box nu, box nu”, luidt het antwoord vanaf de pitmuur. ”We zullen dicht bij Vettel zitten bij de pit exit. Je moet nu pushen.”

Lees ook: Vettel verslaat Leclerc dankzij tactisch schaakspel in Singapore

Foto: Motorsport Images

”Oké, maar wat is dit in vredesnaam?”, reageert Leclerc duidelijk gefrustreerd. ”We zitten krap met de marge naar Hamilton”, vertelt zijn engineer. ”Blijven de posities nu hetzelfde ondanks die undercut? Als ik moet, kan ik hem voorbij gaan”, hint Leclerc naar het wisselen van posities met zijn teamgenoot. ”Blijf positief”, zegt zijn engineer. Dan wordt het onduidelijk, omdat er drie mensen, waaronder Leclerc, door elkaar heen praten. ”De race is nog lang, het gaat goed zo”, klinkt het bericht van teambaas Binotto die binnen komt vallen.

Hammertime ineffectief
Hamilton vraagt in ronde negentien: ”Hoe groot is het gat naar achteren?” Zijn engineer maakt duidelijk dat er ruimte genoeg is achter hem. ”Vettel en Verstappen zijn nu naar binnen”, krijgt de Brit te horen. Hamilton roept aan het einde van ronde twintig tegen zijn team, voordat Leclerc binnenkomt voor zijn pitstop: ”Laten we de undercut proberen.” Zijn engineer roept hem naar binnen, en moet het tegenovergestelde doen van Leclerc. Maar omdat Leclerc besluit naar binnen te gaan, rijdt Hamilton door. Daarna krijgt hij de bekende woorden van Bono te horen: ”It’s Hammertime!”

”We hebben ze al binnen gehengeld, of niet?”, vraagt Vettel intussen aan zijn team over het gat naar Hamilton. ”Nog niet, nee. Blijf pushen. Hamilton is weer niet binnengekomen. We zitten een seconde voor ze.” Even later volgt het bericht dat ze twee seconden voor de Mercedes van Hamilton zitten. Vettel komt, net als voor Leclerc, ook voor Hamilton terecht.

Lees ook: Duidelijk gefrustreerde Leclerc: ‘Dit was onze strategie, ik volgde het plan’

Hamilton buiten het podium
Na alle hectiek rond de pitstops blijft Leclerc duidelijk gefrustreerd, zoals te horen valt op zijn boordradio achter de safety car. ”We praten hier wel over na afloop van de race”, zegt de Monegask tegen zijn engineer. Vettel blijft aan de leiding en geeft deze niet meer uit handen. De Duitser pakt de overwinning, terwijl een duidelijk gefrustreerde Leclerc genoegen moet nemen met de tweede plaats. Hamilton loopt een kans op het podium mis, en misschien wel de overwinning. Want het is duidelijk: de undercut was de beste strategie vandaag.

Foto: Motorsport Images

 

Lees meer over

Hamilton Leclerc Vettel

Gerelateerd