Formule 1-baas Ross Brawn streeft naar een gelijkere verdeling van inkomen onder de deelnemende teams. Het doel hiervan is een eventuele dominantie van een team dat veel meer te besteden heeft dan de rest, in de toekomst te voorkomen. 

“Op dit moment is het voor ons moeilijk te discussiëren over de beloningen voor de teams en daarbij geen partij te kiezen”, legt Brawn uit aan Motorsport. Brawn doelt hierbij op het huidige Concorde Agreement, een overeenkomst waarin de verdeling van geld onder de teams is vastgelegd. “We moeten een voorstel doen om vooruitgang in de sport te realiseren en hierbij ook de grenzen van de investeringen vastleggen. Er zal op dit moment geen team zijn die de kostenverlaging niet hartelijk verwelkomt. Wij moeten dat nu waar zien te maken.”

Brawn is onder meer bezig met het nieuwe motorreglement voor 2021. Door de aanpassingen in het reglement zouden de uitgaven voor de teams moeten verminderen en de concurrentie toenemen. De FOM stelt momenteel een team samen om zich hierover te ontfermen. Nigel Kerr, de voormalig financieel directeur van onder andere Honda, Brawn en Mercedes, gaat hier deel van uitmaken. Hij spendeert zijn tijd door met de teams te kijken naar de uitgaven en hen uit te leggen hoe dit onder de nieuwe reglementen zal veranderen.

Maar Brawn wil de gevestigde orde niet in de vingers snijden. “Grote spelers als Ferrari, Red Bull en Mercedes mogen een hoofdrol blijven spelen, maar we willen alles dichter bij elkaar brengen. Door een gelijkere verdeling van inkomens en uitgaven kunnen we voorkomen dat er één team ver boven de rest uitsteekt door hun financiële situatie, zoals we dat de afgelopen jaren hebben gezien.”

“Alles gaat in nauwe samenwerking met de FIA”, vervolgt Brawn. “Zij blijven de regelgevers van de sport en hebben het laatste woord in alle beslissingen. Wij doen vanuit Liberty Media een voorstel, wat voor ons een goede stap lijkt. Een gelijke verdeling is op dit moment interessant voor de teams, de sport en de fans.”

Al eerder is Liberty Media bezig geweest met de onderhandelingen over een budget cap, waarbij de eindeloze investeringen van de topteams aan banden wordt gelegd.