In 1984 werd Niki Lauda voor de derde en laatste maal wereldkampioen Formule 1. Een bijzondere prestatie, die extra speciaal is vanwege het verhaal erachter en nu ook voor fans en verzamelaars is vereeuwigd in een schitterend – en door Niki Lauda zelf gesigneerd – schaalmodel.

Lauda’s derde titel was in de eerste plaats bijzonder en verrassend omdat Lauda er een paar jaar eerder, als tweevoudig kampioen, de brui aan had gegeven. “Ik heb geen zin meer om rondjes te rijden”, was de beroemde uitspraak waarmee de altijd uitgesproken Oostenrijker één race voor het einde van het voor hem desastreus verlopen seizoen 1979 zijn helm aan de wilgen hing.

Het begon echter toch weer te kriebelen bij Lauda, die bovendien geld nodig had om zijn luchtvaartmaatschappij Lauda Air draaiende te houden. Toen McLaren-teambaas Ron Dennis een paar jaar later bij hem aanklopte om een test af te werken, hetgeen Lauda met succes deed, volgden langdurige onderhandelingen, maar uiteindelijk sloten Dennis en Lauda een deal voor seizoen 1982 en was Lauda’s terugkeer een feit.

Lauda kende een prima comeback-jaar en besloot nog langer door te gaan. 1983 was daarna niet zo’n geweldig seizoen, maar in 1984 kwam plots de tweede verrassing toen bleek dat McLaren haar zaakjes het beste voor elkaar had met het goede MP4-2 chassis gekoppeld aan de sterke en zuinige TAG-Porsche V6-turbo die achterin lag.

Toch reed Lauda er niet zomaar mee naar de titel en dat is eigenlijk het meest memorabele aan zijn derde kampioenschap: de felle strijd die de inmiddels 35-jarige veteraan uitvocht met zijn jongere teamgenoot Alain Prost. Qua pure snelheid had Prost Lauda in zijn zak, en de twee konden elkaar niet luchten of zien, zo maakte Lauda in 2014 – inmiddels kopstuk van Mercedes, dat haar eigen teamstrijd kende – nog maar eens duidelijk.

Samenwerken om McLaren aan kop te houden lukte nog nét, waarbij de uitgekookte Lauda ondertussen inspeelde op zijn ‘snelheidsgebrek’ door zijn auto steevast voor de races af te stellen en strategisch te rijden. Zo kwam het dan ook dat Lauda in de races die Prost won genoeg punten scoorde om zijn marge in stand te houden, terwijl Prost een aantal keer uitviel in de races die Lauda won en amper kon profiteren wanneer Lauda pech had.

Prost had verder de pech dat één van zijn zeges, die in Monaco, slechts halve punten waard was omdat de race eerder werd stopgelegd vanwege hevige regenval. In plaats van de gebruikelijke negen punten die destijds werden uitgekeerd, kreeg Prost er vier en een half. Aan het eind van het jaar kwam de Fransman – ondanks zijn zeven zeges, tegenover de vijf van Lauda – een half punt te kort, de kleinste marge in een titelstrijd ooit.

De McLaren MP4-2 TAG-Porsche waarmee Lauda en Prost hun titanenstrijd uitvochten en Lauda zijn laatste titel pakte, is er nu als model dat door Niki Lauda zelf gesigneerd is. Het is daardoor een zeer speciale replica op schaal van een auto én coureur met een bijzonder verhaal, voorzien van een extra persoonlijk tintje. Het model is geproduceerd door True Scale Models in schaal 1:43, kost € 109,95 en is nu te koop in de Formule 1 Shop.


NB: Het model wordt geleverd met losse Marlboro-decals. De oplage van dit model is gelimiteerd tot 999 stuks.