Tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Abu Dhabi zijn verschillende coureurs er al hard mee in aanraking gekomen: de kerbstone aan de buitenkant van de laatste bochtencombinatie. Na klachten van de coureurs wordt de kerb nu aangepakt.

Het gaat om de inmiddels beruchte ‘saucijs-kerbstone’, naast de laatste bocht. De kerb heeft deze bijnaam gekregen omdat hij op een in de lengte doorgesneden – jawel – saucijs lijkt. Dit vijftig millimeter hoge gevaarte is aangebracht om de coureurs netjes binnen de lijntjes te laten kleuren.

Er zijn echter twee problemen: het beton brokkelt af bij aanraking en bij aanraking brokkelt de vloer van de wagen af, of wordt de coureur gelanceerd. Een gevaarlijke situatie dus, die nooit het doel kan zijn geweest van deze veiligheidsmaatregel. Baanofficials zijn daarom inmiddels bezig om de kerbstone aan te passen. Het profiel wordt nu verandert, zodat het minder agressief is.

Pierre Gasly is niet te spreken over de kerbstone, die overigens niet in deze foto is afgebeeld. © Sutton Images.

Force India coureur Esteban Ocon is geen fan van het ding. “Het is kwalitaitef niet goed en het is veel te hoog. Je verliest er tijd op en je wagen kan erdoor kapot gaan, dus het kan gevaarlijk zijn”, meldt de coureur aan Autosport. Pierre Gasly, rijdend voor Toro Rosso, ziet er ook gevaar in. “We hebben het ook nog over de crash in Macau gehad.” Daar werd Sophia Floersch in de Formule 3 gelanceerd op een dergelijke kerbstone, een crash die zij wonderwel overleefde. “Daar heeft de kerbstone de wagen de lucht ingestuurd. We moeten dus naar andere opties kijken. Het zorgt dat je niet van de baan afgaat, maakt het is op andere manieren nog veel gevaarlijker.”