De kwalificatie gisteren verliep zoals gewoonlijk, totdat de chaos in Q3 daar verandering in bracht. Even leek de Formule 1 op de Moto3, waarbij coureurs elkaar wel vaker opzoeken voor een slipstream. Een dag na de kwalificatie is er meer duidelijkheid: Hülkenberg, Sainz en Stroll krijgen reprimandes voor hun ‘significante rol’ in de chaos, Vettel’s rondetijd wordt niet afgepakt en Bottas kroop door het oog van de naald.

De chaos begon na de rode vlag die veroorzaakt werd door Kimi Räikkönen, die in de laatste bocht van de baan schoot. Alle negen resterende coureurs gingen met slechts twee minuten te gaan de baan op, waardoor de marge minimaal was. Nico Hülkenberg ging als eerste de baan op, maar koos ervoor om de eerste bocht langzaam af te snijden, zodat hij terug zou vallen in de groep. Vervolgens was de chaos compleet toen de baan geblokkeerd werd door de Renault-coureur, Carlos Sainz en ook Lance Stroll.

Lees ook: Paniek op de radio: hoe de engineers hun coureurs naar voren schreeuwden tijdens Q3

Deze drie coureurs hebben dan ook als gevolg hiervan allen een reprimande gekregen van de stewards. Volgens de stewards wilden alle drie de coureurs een ’tow’ krijgen, waardoor ze ‘onnodig langzaam’ reden. Zij vonden dat Hülkenberg, Sainz en Stroll een ‘significante rol speelden in het ophouden van coureurs’ in een ‘kritieke fase’ van de kwalificatie. De stewards sloten de documenten af met de suggestie dat er grondig gekeken moet worden naar mogelijkheden om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

Foto: Motorsport Images

Vettel krijgt voordeel van de twijfel
In Q3 ging Sebastian Vettel wijd in de laatste bocht, de Parabolica. De FIA gaf van tevoren al aan dat niet één maar twee rondetijden afgepakt zouden worden, als coureurs daar met alle vier de banden buiten de witte lijn gingen. Op de beelden leek het erop dat de Duitser, al was het minimaal, inderdaad met alle vier de banden buiten de baan was. Toch besloten de stewards niet om zijn tijd af te pakken, waarmee hij zich als vierde kwalificeerde.

Lees ook: Hülkenberg: ‘Iedereen heeft iedereen opgehouden’

De FIA gaf de volgende verklaring daarvoor: ”De Stewards beoordeelden meerdere camerahoeken, waarvan sommige lieten zien dat de banden niet in contact waren met de witte lijn van de baanlimieten, maar andere hoeken leken aan te tonen dat een deel van het voorwiel (van bovenaf gezien) mogelijk binnen de grenzen van de witte lijn is gebleven.” Volgens de FIA was er zoveel twijfel dat in dit geval Vettel het voordeel van de twijfel kreeg.

Foto: Motorsport Images

Bottas door het oog van de naald
De rode vlag kwam Mercedes-coureur Valtteri Bottas niet goed uit. De Fin was bezig aan zijn snelle ronde, maar moest in de Parabolica liften vanwege de gele vlaggen die gezwaaid werden. Volgens de data van Mercedes kostte het Bottas twee tienden, waarmee hij achteraf gezien de poleposition had gepakt. Zijn tijd werd in eerste instantie echter niet eens meegeteld, omdat de rode vlag werd vertoond langs de baan vóórdat de Mercedes-coureur over de finishlijn kwam.

Lees ook: Boze Wolff: ‘Wat een idioten! Het leek wel een juniorklasse!’

Tijdens de rode vlag kwam zijn tijd dan toch plotseling op de tijdenlijst. Volgens Motorsport.com is daar de volgende verklaring voor: hoewel de rode vlaggen al gezwaaid en geregistreerd waren bij de baanpost, was de rode vlag een fractie later pas geregistreerd door het officiële timingssysteem. Dit komt door een kleine vertraging tussen de opdracht die wordt gegeven voor de rode vlaggen en de lichten die op alle baanposten moeten worden weergegeven, en het officiële berichtensysteem van de FIA. Het moment dat de rode vlag op het berichtensysteem verschijnt, wordt de sessie pas officieel onderbroken. Daardoor was de tijd van Bottas alsnog geldig, en hij mag dan ook van geluk spreken: zonder die tijd moest hij als negende starten.