De Canadese Grand Prix was er voor Giedo van der Garde een om niet snel te vergeten. Niet vanwege het resultaat, maar omdat de Nederlander naar eigen zeggen graag wil leren van zijn gemaakte fouten.

Het enige hoogtepunt ligt voor Giedo van der Garde helemaal aan het begin van de race. Hij wint vier plaatsen bij de start, maar zijn superzachte banden zijn al gauw helemaal op, waardoor hij genoodzaakt is in ronde acht al zijn eerste pitstop te maken. Zijn tweede stint verloopt op de medium banden redelijk goed, tot het moment dat de temperatuur van de banden zakt. Er was volgens Van der Garde niks tegen te beginnen.

Mark Webber

In ronde veertig komt Giedo van der Garde de Red Bull van Mark Webber tegen. De Nederlander ligt een rondje achter ten opzichte van de Australiër en weet dat hij aan de kant moet. Hij heeft daar voor het lange rechte stuk in gedachte, maar Webber kiest de hairpin uit voor zijn inhaalactie, iets waar Van der Garde niet op rekent.

“Ik wist dat hij eraan kwam, maar hij was nog zo ver weg. Ik had hem op het rechte stuk voorbij willen laten en dan hadden we allebei nergens last van gehad. Ik heb hem dan ook niet aan zien komen. Het is jammer dat het zo is gelopen en ik vind het oprecht vervelend voor Mark. In mijn ogen ben ik altijd een nette rijder en ik kan dan ook niet anders dan hier van proberen te leren. Er was in ieder geval geen opzet in het spel.”

De stop andgo penalty vindt de Caterham-coureur dan weer wat overdreven, evenals de reactie van Mark Webber zelf. “He is a pay driver with no mirrors“, aldus de Red Bull-coureur. “Ik heb bij Minardi in hetzelfde schuitje gezeten, dus ik weet ook hoe moeilijk het is om een achterblijver te zijn, maar af en toe in de spiegels kijken is het minste wat je kan doen.”

Nog meer problemen

Na zijn straf lopen de temperaturen in de auto flink op en in de pits blijkt een tear-off in de weg te zitten van één van de radiatoren. Alles wat tegen kan zitten, zit dan daadrwerkelijk tegen. Kort na zijn pitstop komt Van der Garde Nico Hülkenberg tegen op zijn pad. De Duitsers stuurt zijn Sauber te vroeg terug naar de racelijn en de twee raken elkaar. Het betekent voor beiden het einde van de race en een gridstaf van vijf plaaten voor Giedo van der Garde in Silverstone, mede ook vanwege het feit dat de Caterham-coureur Hülkenberg te lang zou hebben opgehouden.

Charles Pic

Teamgenoot Charles Pic haalt de finish wel en laat enkel de Marussia van Max Chilton achter zich: “Ik kreeg nog wel de opdracht om te blijven pushen naar de finisgvlag toe, maar ik kon niet meer inlopen op mijn voorganger. Ik heb de race daarom gecontroleerd uitgereden en ben als achttiende over de streep gereden.”