Marussia begon het seizoen 2012 zonder een meter getest te hebben. In 2013 ziet het er volgens coureur Timo Glock een stuk rooskleuriger uit, mede door de McLaren-windtunnel.

Nadat het team in 2011 een technisch verdrag sloot met McLaren mag het gebruik maken van de windtunnel in Woking. Daarnaast gaat het team in 2013 voor het eerst gebruik maken van KERS. Een betere voorbereiding op het seizoen moet Marussia richting de middenmoot brengen.

Glock is alvast optimistisch voor 2013. “We hadden een slechte start in 2012 omdat we niet getest hadden”, zegt de Duitser. “We stonden 2,6 seconden achter Caterham in Australië. Maar gedurende het seizoen kwamen we steeds dichterbij en konden met ze vechten. Daar kon je zien dat de resultaten uit de McLaren-windtunnel ons vooruit hielpen.”

“In Singapore, Korea en Amerika ging het erg goed”, vertelt Glock. “Echter vanwege het ontbreken van KERS kwamen we in de races meestal tekort tegen Caterham. Op sommige circuits speelt KERS een enorm grote rol”, verklaart de 30-jarige Duitser.

Ondanks het sterke slot van het seizoen verloor Marussia in de laatste race in Brazilië de belangrijke tiende plek in de constructeursstrijd aan Caterham. Vitaly Petrov passeerde Charles Pic in een rechtstreeks gevecht voor de elfde plek, waardoor zij het plekje van Marussia overnamen. Pic evenaarde met die twaalfde plek wel het beste resultaat van Marussia in 2012.

Komend seizoen rijdt de Fransman Pic voor Caterham, terwijl debutant Max Chilton het vrijgekomen plekje bij Marussia inneemt. De 21-jarige Brit is verheugd dat Marussia komend seizoen met KERS rijdt. “KERS is gratis tijdwinst. Als de auto zo goed zal zijn als wordt gezegd, dan wordt het een veelbelovend jaar”, aldus Chilton tegen GPupdate.