Goed nieuws voor het circuit van Assen, dat na een keuring door FIA-topman Charlie Whiting weer ‘een stap dichterbij’ een Grand Prix is. Al is er volgens de organisatie zelf tegelijkertijd nog steeds een lange weg te gaan.

Whiting, de veiligheidsgedupteerde en wedstrijdleider van de Formule 1, heeft volgens de NOS vorige week een uitgebreide keuring van het TT Circuit uitgevoerd. “We hebben een positieve beoordeling gekregen”, vertelt Arjan Bos, voorzitter van het TT Circuit, aan de NOS.

“Als hij zegt dat het na een paar kleine aanpassingen goed is en het circuit dan voldoet aan de eisen om een Formule 1-licentie te verkrijgen, dan is dat heel mooi nieuws”, zegt Bos. “Dat is een hele belangrijke stap voorwaarts.”

Die kleine aanpassingen betreffen veranderingen aan een paar bochten en verder de plaatsing van kerbstones, vangrails en veiligheidsbarrières. De keuring van de FIA gaat puur over het circuit, de omliggende accommodaties moeten door de Formule 1 zelf gekeurd worden.

Het gaat dan om faciliteiten als de pitboxen, paddock, hospitality-voorzieningen, et cetera. “Dat moet allemaal van hoog niveau zijn”, weet Bos, die aangeeft dat de Formule 1-organisatie heeft aangegeven ‘op korte termijn’ langs te willen komen.

Ondanks alle positieve signalen zijn er ook nog andere zaken waar het TT Circuit Assen mee te maken krijgt. Het geld om de race te mogen houden, bijvoorbeeld. “Dan hoor je bedragen in de wandelgangen van, rondom, twintig miljoen euro, maar dat moet dan allemaal uitonderhandeld worden.”

Ook heel belangrijk: “Krijgen wij een plek op de internationale racekalender. Dat is afwachten, dus ik blijf voorzichtig.” Voorzichtig, maar wel positief. “De deur staat op een kier, die is zeker niet dichtgegooid. We gaan de mogelijkheden nu aftasten.”

Assen op weg naar een GP?
De organisatie van het circuit in Assen kijkt al langer om in aanvulling op de TT ook een Grand Prix naar het circuit te halen. Voorzitter Bos vertelde eind 2017 aan Formule 1 dat de keuring door de FIA – nu dus achter de rug – een voorwaarde was om het sein op groen te zetten voor volgende stappen.

“Pas na die keuring kun je zeggen: oké, we kunnen het doen. En vervolgens: wie willen ons helpen een Nederlandse Grand Prix te organiseren”, verklaarde Bos afgelopen najaar. Hij gaf toen tevens aan, na met toenmalig minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Edith Schippers te hebben gesproken, dat het ministerie erachter stond, maar met een beperkt gedeelte mee zou doen.

“Zo’n evenement moet uit de private sector komen en daar ben ik het mee eens”, zei Bos. Hij maakte daarbij het voorbehoud dat aanpassingen aan de baan niet in de tientallen miljoenen euro moeten lopen, wat dus niet het geval is. Een andere voorwaarde was dat het TT Circuit geen ‘geweld’ zou worden aangedaan. Ook dat zit dus wel goed.

Bos gaf verder aan dat gesprekken met provincie en gemeente over de infrastructuur, faciliteiten en beschikbaarheid van ‘politie, brandweer, ziekenhuis en andere instanties’ geen obstakels hadden opgeleverd.

Wat de financiële kant betreft, benadrukte Bos dat ‘de voelsprieten’ al waren uitgezet en er interesse is uit het bedrijfsleven. “Met name uit het Zuiden en Westen van het land.” Voor een Grand Prix van Nederland dacht Bos toen aan een haalbaarheidstermijn van drie tot vijf jaar.

Zandvoort wil ook…
Het TT Circuit Assen is niet het enige circuit in Nederland dat naar de Formule 1 dingt. Zandvoort doet dat ook. Volgens een haalbaarheidsonderzoek van circuit en gemeente is Formule 1 in Zandvoort nog niet tastbaar, maar wel haalbaar.