Nyck de Vries heeft zijn eerste overwinning in de GP3 binnen: de Nederlander won de sprintrace op het circuit van Monza. “Eindelijk, eindelijk!”

De Vries finishte zaterdag als zevende in de hoofdwedstrijd en mocht de sprintrace daardoor als tweede beginnen. “Maar ik had geen goede start. Ik had te veel wielspin. Om sterk terug te komen, uit de slipstream weg te komen en ‘m op deze manier te winnen, is echter nog beter”, geniet de 21-jarige coureur na.

De Vries kwam na de safetycar-fase, van ronde drie tot en met vijf, aan de leiding door zijn teamgenoot Alexander Albon in te halen. De daar voorafgaande safetycar was echter nodig na een botsing tussen hun ART-teamgenoten Charles Leclerc en Nirei Fukuzumi.

McLaren-protegé De Vries had bij de herstart ‘geen hele goede exit uit de Parabolica’, maar wist een ronde later toe te slaan in de tweede chicane. Daarna reed hij weg bij Albon. “Ik denk dat we vandaag sterker waren. Het klinkt misschien cliché, maar als je aan de leiding ligt, is het ook gewoon makkelijker.”

Met de eerste zege op zak, kijkt de nu als vierde geklasseerde De Vries – die dit jaar al drie keer eerder op het GP3-podium stond – nog niet direct naar de topdrie in de stand. “Ik neem het gewoon race voor race. Ik wil iedere race maximaliseren en dan zien we wel waar we eindigen.”

“Ik heb te veel achterstand opgelopen, om verschillende redenen. Om nu naar het kampioenschap te kijken, vind ik niet belangrijk. Ik moet me gewoon in dit soort races laten zien en op die manier bewijzen.”

Schothorst
Campos-coureur Steijn Schothorst had een minder fijn weekend op Monza. Hij finishte twee keer als dertiende. Haast geen toeval, gezien de pech waarmee zijn weekend begon: “Ik ben waarschijnlijk vorig weekend op Spa bij het ingaan van de paddock door een spijker gereden. Onwijs pech, want de vrije training begin je in de GP3 op een oud setje uit de training van een weekend eerder.”

Nu moest er dus één band onder die in de vorige race was gebruikt. “We waren daar toen op het eind vijf, zes seconden trager dan normaal mee, dus die banden waren helemaal dramatisch. Na de eerste run stond ik achteraan. We deden er nieuwe banden op, maar ik werd daarna door iemand geblokkeerd. Het was een slechte vrije training. Ik kwam niet in m’n ritme, de kwalificatie was daardoor erg lastig.”

“Mijn laatste kwalificatieronde zag er nog wel goed uit, tot ik door iemand werd opgehouden. Anders had ik achtste of negende gestaan.” Nu was het als achttiende beginnen. In de eerste race was de pace er wel en klom Schothorst op naar de dertiende plek. In race twee begon hij met een goede start en leek hij kanshebber voor punten: “Maar in de tweede ronde kwam ik erachter dat ik enorm veel snelheid te kort kwam op het rechte stuk.”

“Zelfs in de slipstream kwam ik er niet voorbij. Ik lag nog best lang achtste of negende, maar ben alleen maar teruggezakt. We moeten uitzoeken wat het was en het oplossen.”

Foto: GP3 Media.