*

Grillig karakter Bakoe beïnvloedt bandenstrategie

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

28 april 2019 11:00

Grillig karakter Bakoe beïnvloedt bandenstrategie
Pirelli

Pirelli voorspelt dat veel coureurs zullen kiezen voor een één-stop strategie tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Volgens de Italiaanse bandenfabrikant is dat de beste bandenstrategie, maar omdat de muren altijd dichtbij zijn in Bakoe houdt de rubbergigant toch een slag om de arm.

Lees ook: Bottas pakt poleposition voor GP van Bakoe, favoriet Leclerc vergooit kansen met crash

De bandenselectie voor dit weekend. © Pirelli

Dit weekend heeft Pirelli de drie middelste compounds meegenomen, de C2 (wit, hard), C3 (geel, medium) en C4 (rood, zacht). Daarmee komt de bandengigant tegemoet aan het karakter van de omloop in Bakoe. Het asfalt is grof doordat het buiten het weekend openbare weg is, wat vraagt om een wat hardere selectie. Aan de andere kant komen hardere compounds lastiger op temperatuur, door een gebrek aan scherpe, langzame bochten. Het zijn daarom vooral de medium en zachte band die tot nu toe zijn gebruikt.

Voor de race voorspelt Pirelli dat daar weinig verandering in komt. Naar verwachting start iedereen op één van de twee zachtste compoumds, rijdt daar een halve race op en wisselt dan naar de andere band. In de top tien start iedereen (behalve Charles Leclerc) op de zachtste band, de rest van de coureurs heeft een vrije keuze.

Toch kan het verraderlijke karakter van Bakoe ervoor zorgen dat de strategie in de prullenbak kan. Een fout is zo gemaakt, en daarbij komt bijna altijd de safety car naar buiten. Dit kan ervoor zorgen dat de bandenstrategie ineens omgegooid moet worden en een twee-stopper tot de mogelijkheden behoort, ook al is dat op papier langzamer.

De bandenkeuzes van de coureurs. © Pirelli

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte (1995) groeide op tijdens het Schumachertijdperk, maar begon de sport pas intensief te volgen na het (eerste) pensioen van zijn jeugdheld. Kwam in 2018 bij FORMULE 1 terecht, waar hij vooral schrijft tijdens de Grand Prix weekenden. Hij is geïnteresseerd in de laatste nieuwtjes en geruchten, achtergrondverhalen, het politieke spel in het miljoenencircus en de roemruchte geschiedenis van de Formule 1. Daarnaast heeft hij belangstelling voor de Formule E, geschiedenis en luchtvaart.

Gerelateerd