Nadat hij te horen kreeg dat Porsche uit het WEC-kampioenschap zou stappen, nam Brendon Hartley contact op met Red Bull-adviseur Helmut Marko. Zo vertelt hij tegen Autosport.

Hartley maakte deel uit van het Red Bull-talentenprogramma tot 2010. Daarna schakelde hij van de formulewagens over naar de sportcars. Dit jaar won hij met het fabrieksteam van Porsche de 24 Uur van Le Mans samen met Timo Bernhard en Earl Bamber. Omdat Porsche zich terugtrekt uit het endurance-kampioenschap moest Hartley op zoek naar een nieuwe klus.

“Daarom heb ik Helmut Marko gebeld om te laten weten dat wanneer zich een kans zou voordoet, ik er klaar voor ben”, zegt Hartley tegen Autosport. “Die boodschap is blijkbaar overgekomen. Deze gelegenheid kwam behoorlijk onverwachts.”

Door de vervroegde overstap van Carlos Sainz van Toro Rosso naar Renault en omdat Pierre Gasly dit weekend in Japan moet zijn voor de finale van het Super Formula-kampioenschap, ontstond er een vacature bij Toro Rosso.

Hartley werd uitgenodigd voor een sessie in de simulator voor Red Bull, maar wist op dat moment nog niet dat er een racestoeltje in het verschiet lag. “Ik stelde niet te veel vragen”, vertelt hij. “Ik wist niet dat er een kans was dat ik in Austin op de grid zou staan. Dat is allemaal heel snel gegaan. Ik vernam het niet veel eerder dan de media.”

Hoewel Hartley besefte dat de kans op een terugkeer vanuit de sportscars richting de Formule 1 klein was, gaf hij de hoop nooit op. “Drie jaar geleden dacht ik niet meer dat het nog zou gebeuren. Maar dit jaar geloofde ik er weer in.  Als je 27 bent en er alsmaar jongere coureurs instappen, ben je niet heel zeker van je zaak. Maar de droom is er altijd gebleven.”

Hartley noemt zichzelf een ‘sterkere en completere coureur’ dan toen Red Bull hem liet gaan. “Ik heb moeilijke tijden doorstaan. Ik ben mentaal veel sterker en maak veel minder fouten. Ik ben beter voorbereid dan ooit. Ze nemen een risico door me deze kans te geven, maar ze hebben hun huiswerk goed gedaan.”