Met nog 25 dagen te gaan tot de wintertests beginnen, zijn er nog drie Formule 1-zitjes vrij: twee bij Caterham en één bij Marussia. Wie zijn daarvoor de kanshebbers, en wie hebben de beste kansen?

Terwijl Caterham nog geen coureurs heeft aangesteld, heeft Marussia één van haar zitjes al gevuld door nog een jaar door te gaan met Jules Bianchi. De verwachting is dat zijn 2013-teamgenoot Max Chilton ook op een tweede seizoen bij het Russisch-Engelse team kan rekenen, maar de bevestiging daarop laat lang op zich wachten.

Hoewel de coureur en het team zeggen graag met elkaar verder te gaan en allebei weinig andere opties hebben, moet Chilton zijn sponsorpakket nog op orde brengen. Zodra dat is gebeurd, lijkt hij zeker van het stoeltje. De Brit heeft dan ook de beste kaarten in handen, al liggen er nog wel enkele outsiders als kapers op de kust.

De Rus Vitaly Petrov is namelijk in verband gebracht met Marussia, al lijkt zijn komst niet heel waarschijnlijk. Er staat in 2014 immers al een Rus op de grid in de vorm van Toro Rosso-coureur Daniil Kvyat, dus Petrov moet het niet van zijn nationaliteit, maar van zijn sponsoren hebben, en juist dat schijnt een lastig verhaal te zijn.

Behalve Petrov is ook Rodolfo González genoemd. Hij was in 2013 testrijder bij Marussia en ook hij moet het – in zijn geval bij een gebrek aan een indrukwekkend CV – van sponsorgeld hebben. De Venezolaan had dat naar verluidt klaarliggen in de vorm van een gift van staatsbedrijf PDVSA, maar nu PDVSA flink heeft moeten betalen om González’ landgenoot Pastor Maldonado van Williams naar Lotus te krijgen, is het maar de vraag of het aardolieconcern nog wat over heeft voor González.

Caterham
Ook van onze landgenoot Giedo van der Garde is bekend dat zijn management met Marussia om de tafel zit, maar een tweede jaar bij Caterham lijkt toch meer waarschijnlijk voor de Nederlander, die een aardige kans lijkt te maken op contractverlenging.

Van der Garde heeft – zeker in de tweede helft van 2013 – een prima beurt gemaakt bij Caterham door teamgenoot Charles Pic goed partij te bieden en in de slotraces de rol van teamleider naar zich toe te trekken. Daarnaast kan Van der Garde bogen op steun van sponsoren en het feit dat hij goed ligt bij de teamleiding, terwijl Pic zijn eigen kansen juist niet hoog inschat en zijn financiers morren.

Behalve dat het met haar 2013-duo spreekt, onderhandelt Caterham ook met Heikki Kovalainen, de oud-coureur die in 2013 genoegen moest nemen met een rol als testrijder. Kovalainen heeft – in tegenstelling tot Van der Garde en Pic – de ervaring waar Caterham met oog op 2014 naar verlangt, maar brengt daarentegen geen geld met zich mee.

Wie dat wel doet, terwijl hij ook flink wat races achter zijn naam heeft staan, is Kamui Kobayashi. Hij was afgelopen jaar buiten de Formule 1 actief, maar aast op een terugkeer en heeft volgens Formule 1-verslaggever Adam Cooper een budget van zes miljoen, wat hem zeker niet zal schaden in de onderhandelingen die hij voert met Caterham, ook al doen daar wisselende verhalen de ronde over.

Iemand wiens gesprekken met Caterham verder voortvarend verlopen, volgens Cooper, is Marcus Ericsson. De Zweed geldt volgens Cooper op het moment zelfs als dé favoriet voor een plekje bij het team uit Leafield, aangezien hij het meeste geld zou hebben. Hoewel daar tegenover staat dat Ericsson uit de GP2 komt en geen ervaring heeft, zou het aangeboden bedrag dat meer dan goedmaken, ook al maakt het het strikken van een ervaren teamgenoot wel een vereiste.