Het rommelt weer lekker met geruchten over de motoren in de Formule 1. Volgens Toro Rosso is motorleverancier Honda rivaal Renault inmiddels voorbij. Wat het toonaangevende Ferrari en Mercedes betreft, wordt bericht dat Ferrari’s voorsprong verdwenen zou zijn.

Om met dat laatste te beginnen: het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport rapporteert dat de voorsprong die Ferrari in het begin van de zomer op Mercedes zou hebben genomen, verdwenen is.

Over hoe Ferrari ineens een sprong wist te maken, bestaat nog altijd veel onduidelijkheid. Het Italiaanse team introduceerde in Canada een nieuwe motorspecificatie, maar wist ook daarna nog stappen te zetten. Ferrari zou iets extra’s hebben weten te vinden in het ERS, het energy recovery system, ofwel hybridesysteem.

De winst zat, zo bleek uit GPS-data, vooral in hoe dat niet alleen bij het aanvankelijke accelereren, maar ook later in dit proces nog werd gebruikt en vermogen zou leveren. Waar de energie van het hybridesysteem bij de andere motoren later op een recht stuk simpel gezegd ‘op’ raakt, zou de Ferrari ook dan nog puf hebben.

Foto: Sutton Images.

Auto, Motor und Sport bericht nu dat dit voordeel sinds de Grand Prix van Singapore is verdwenen. “Dat zien we terug in onze GPS-metingen”, verklaart Renault-topman Cyril Abiteboul daarbij. Het verschil van ‘drie tot vijf tienden op de rechte stukken’ (volgens de Duitse publicatie) zou dan ook verdwenen zijn, al stelt Mercedes dat Ferrari nog ‘een kleine voorsprong’ heeft.

De achterliggende redenen, zijn onduidelijk. Al suggereert Auto, Motor und Sport dat het plaatsen van een extra controlesensor bij de batterijen van Ferrari’s ERS er wel eens debet aan kan zijn. Dit omdat Ferrari (dat de energieopslag van het ERS als enige fabrikant in tweeën heeft gesplitst) een vermeende truc daarmee nu niet meer zou kunnen toepassen.

Voor de Grand Prix van Monaco van eind mei, toen er ook al vragen omtrent de legaliteit van de Ferrari-V6 bestonden, werd er al eerder een controlesensor geplaatst. De FIA heeft overigens altijd benadrukt overtuigd te zijn van de legaliteit van Ferrari’s motor.

Foto: Sutton Images.

Honda vs Renault
Dan Honda en Renault, de fabrikanten die vooralsnog om de derde plek knokken in de motorpikorde. Volgens Toro Rosso-teambaas Franz Tost is Honda aan Renault voorbij door de introductie van een nieuwe specificatie van haar V6 afgelopen weekend in Rusland. “Als totaalpakket is de Honda nu beter dan de Renault”, vertelt hij Autosport.

Honda’s nieuwste motorspecificatie is voor de Japanners de derde van het jaar. Renault bracht eerder dit seizoen al haar derde motor, de zogenaamde C-Spec. Wegens zorgen om de betrouwbaarheid heeft het Renault-fabrieksteam deze zelf niet gebruikt en heeft Red Bull sinds afgelopen weekend in Rusland teruggegrepen op de B-Spec.

Honda’s nieuwste krachtbron is overigens nog niet in een race gebruikt; in Sotsji werd deze na de vrijdagtrainingen weer uit de Toro Rosso’s gehaald. Als reden werd opgegeven dat de motor nog afgestemd moet worden op de auto. Of Honda’s ‘Spec drie’ komend weekend in Suzuka wél in de kwalificatie en race wordt ingezet, is nog niet zeker.