Honda-baas Yusuke Hasegawa geeft toe dat de Japanse motorfabrikant “te makkelijk” dacht over de ontwikkeling van de krachtbron voor 2017. 

Voorafgaand aan het seizoen verwachtte Hasegawa dat de Honda-motor voor dit jaar gelijkwaardig zou zijn aan die van Mercedes van 2016. Tijdens het voorseizoen en bij de openingsrace in Melbourne bleek dat slechts een illusie. De keiharde waarheid was dat het team van McLaren met de Honda-power unit bleef worstelen met problemen, waardoor er zelfs spanningen ontstonden tussen de twee kampen.

In gesprek met Motorsport steekt Hasegawa de hand in eigen boezem. “We dachten er te makkelijk over. Het bleek te moeilijk om de nieuwe technologie te ontwikkelen. Dat was mijn fout”, erkent hij.

Alonso F1 McLaren Honda

Fernando Alonso wordt er moedeloos van. © Sutton

Honda had naar eigen zeggen goed werk geleverd voor de zogenaamde mono-cylinder, maar kon die technologie niet toepassen op de V6-motor waardoor er problemen ontstonden. De fabrikant zag de fout bovendien te laat in en had geen tijd meer om deze op tijd te herstellen. “We zijn erg teleurgesteld”, bekent de Honda-baas.

Oplossing
Honda werkt hard om de motor nog een beetje competitief te maken, zegt Hasegawa. De huidige krachtbron heeft nu bijna hetzelfde vermogen als de motor van 2016, maar dat is nog niet genoeg. Voor de Grand Prix van Spanje wil Hasegawa een nieuwe, geüpdatete motor presenteren. “We hebben al goed werk geleverd met de mono-cylinder. Nu moeten we dat alleen nog toepassen op de V6-motor. We zijn het nog aan het verbeteren, maar ik heb vertrouwen dat het ons gaat lukken.”