Honda maakt op de testbank wel degelijk progressie met haar zo problematische V6-motor, maar ziet die vooruitgang niet terug in de echte wereld, op de baan.

Dat bekent Yusuke Hasegawa, het hoofd van Honda’s Formule 1-project, aan Autosport. “Vorig jaar lukte het ons wel de betrouwbaarheid middels de testbank te verbeteren, dus we moeten zien te achterhalen hoe het kan dat er nu zo’n verschil is tussen wat we zien als de motor op de testbank ligt en wanneer we echt racen op het circuit.”

Honda’s Hasegawa.

“We moeten de correlatie zien te verbeteren”, benadrukt Hasegawa, volgens wie de ‘vertaalslag’ nu niet lukt omdat Honda er niet in slaagt ‘de juiste omstandigheden’ – lees: omstandigheden zoals op het circuit – te simuleren op de testbank. Volgens hem verschillen die te zeer. Om de betrouwbaarheid te kunnen verbeteren, moet Honda daar eerst een oplossing voor vinden. “Dat is echter niet eenvoudig.”

Testbank troubles
McLarens motorleverancier worstelt er al langer mee dat zaken die op de testbank werken, in de praktijk niet goed functioneren. Van de winter kwam naar buiten dat een nieuw ontwikkelde mono-cylinder perfect werkte op de testbank, maar toen Honda aan de hand daarvan eenmaal een zescilinder construeerde, staken er allerhande problemen op.

Alonso viel in Canada in het zicht van de haven – en met zicht op een punt – uit met motorpech.

Breuk voor de zomer?
Door alle aanhoudende problemen is de relatie tussen McLaren en Honda flink onder druk komen te staan en zingen er steeds meer geruchten rond over een breuk tussen de twee. Volgens de Britse tabloid Daily Mail komt het daar ook echt van, terwijl de krant daarbij meldt van betrokkenen te hebben vernomen dat McLaren voor 2018 een deal voor klantenmotoren zal sluiten met Mercedes.

Er zouden nog wel ‘obstakels’ te overkomen zijn voor die deal rondgemaakt kan worden, maar deze zouden niet onoverkomelijk zijn en de Daily Mail verwacht dat de deal voor de zomerstop bekend wordt gemaakt. McLaren zou dit ook willen om Fernando Alonso te overtuigen bij het team te blijven. McLaren zou de inkomsten die het verliest door met partner Honda te breken daarbij voor lief nemen.