Red Bull-teambaas Christian Horner is bezorgd dat het ‘cockpitschild’ als nieuw beschermmiddel voor de coureurs wordt ingevoerd zonder dat het eerst uitvoerig is getest. Ferrari is dit weekend het eerste team dat het shield uitprobeert.

Het shield werd nog niet eerder op een circuit getest. De eerste test stond eigenlijk pas in de planning voor begin september, in Monza, maar op verzoek van Ferrari is het debuut van de cockpitbescherming naar voren gehaald.

Als de tests goed verlopen, is het de bedoeling dat Shield – zoals het cockpitbeschermingssysteem binnen de sport simpelweg wordt genoemd – in 2018 al standaard op alle auto’s zit, maar Red Bull-teambaas Horner is bezorgd vanwege de korte testtijd die voor het shield wordt gerekend.

“Ik denk niet dat het shield dezelfde ontwikkelingstijd heeft gekregen als het aeroscreen en de halo. Er moet goed worden gekeken of het wel goed bestand is tegen de losvliegende onderdelen waar hij de coureur voor moet beschermen.”

“Ik heb liever dat er eerst goed getest wordt en we Shield pas in 2019 invoeren. Nu is het haastwerk om het op tijd klaar te krijgen voor 2018, terwijl we niet eens zeker weten of het goed werkt”, legt Horner zijn bezorgdheid uit aan Motorsport.

“We moeten nu vertrouwen op de feedback die de coureurs geven in de omstandigheden waarin ze tijdens die ene enkele test rijden. Er wordt niet getest in het donker, of onder lichtmasten, er wordt niet getest wat er gebeurt met het zicht als er olie op het shield terechtkomt”, somt Horner op. “Zulke omstandigheden zijn juist belangrijk om mee te nemen in de testfase, maar daar is nu geen tijd voor.”

Op Silverstone krijgt Ferrari de kans om Shield als eerste uit te testen, de rest van de teams moet wachten tot Monza. Daarna wordt de feedback van de coureurs verwerkt en staat er in Singapore weer een test in de planning.