*

0

Formule1

Eerste test met cockpitshield in Silverstone
| Chantal Boezaard

Eerste test met cockpitshield in Silverstone

De eerste test met de shield, de nieuwe vorm van cockpitbescherming, wordt vervroegd. Deze stond gepland voor Monza, maar één team, naar verluidt Ferrari, heeft aangegeven al in Silverstone een testversie klaar te kunnen hebben. Dat meldt auto, motor und sport

De Formule 1 is drastisch op zoek naar een nieuwe manier om de sport veiliger te maken voor de coureurs. Al eerder werden er tests verreden met een halo en een aeroscreen, maar beide waren volgens velen niet de juiste keuze. De FIA richt zich nu op de invoering van de shield.

Nog niet eerder zijn de coureurs met deze innovatie het circuit op gegaan, maar in juli wil Ferrari de nieuwe oplossing voor het eerst uitproberen. De eerste test stond eigenlijk op de planning voor begin september in Monza, maar door een aanvraag vanuit Ferrari is het debuut naar voren geschoven.

De Italianen staan te springen om, mocht de shield door de test komen, de nieuwe aerodynamicagegevens die ze verzamelen te kunnen verwerken in het ontwerp van de auto van 2018. De andere teams zullen de nieuwe veiligheidsmaatregel pas in Monza voor het eerst kunnen testen.

De aeroscreen zou het zich kunnen belemmeren volgens de coureurs

De teams krijgen vervolgens tot aan de Grand Prix in Singapore om hun oordeel te vellen en mogen dan nogmaals de shield testen.

Voordelen van de cockpitshield tegenover het eerder geteste aeroscreen is dat het geen zicht belemmerd voor de coureur. De aeroscreen zit dichter op de coureur en staat verticaler op de auto, de coureur kijkt door het scherm heen. Terwijl de cockpitshield gelijk aan de neus van de auto loopt en daarna geleidelijk omhoog loopt, zodat losvliegende onderdelen daardoor over de coureur worden geketst.

De technisch directeur van Red Bull, Adrian Newey, gaf al eerder aan achter het idee van de cockpitshield te staan. De meningen onder de coureurs zijn nog verdeeld.

Meer nieuws

Vorig bericht | 14-06-2017 - 09:06 Honda ziet progressie op testbank niet terug op circuit Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 14-06-2017 - 12:30 Pirelli: ‘Vettel heeft geen voordeel door bandentest’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen onverstoorbaar naar podium | 50e zege Sebastian Vettel | De magie van Le Mans | Interviews met Wilfred Genee, Honda-chef Yamamoto en vaste paddockklant Mister Moko Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Frankrijk 2018 2018/06/22 12:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit Paul Ricard

  • LocatieFrankrijk

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,861 kilometer

  • Totale afstand309,626 kilometer

Planning GP Frankrijk

  • Begint: 22-6-2018 12:00

    GP Frankrijk 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 22-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 13:00

    GP Frankrijk 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 23-6-2018 16:27

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 23-6-2018 16:48

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 23-6-2018 17:00

    GP Frankrijk 2018 – Startopstelling
  • Begint: 24-6-2018 16:10

    GP Frankrijk 2018 – Race

Circuit Paul Ricard