De eerste test met de shield, de nieuwe vorm van cockpitbescherming, wordt vervroegd. Deze stond gepland voor Monza, maar één team, naar verluidt Ferrari, heeft aangegeven al in Silverstone een testversie klaar te kunnen hebben. Dat meldt auto, motor und sport

De Formule 1 is drastisch op zoek naar een nieuwe manier om de sport veiliger te maken voor de coureurs. Al eerder werden er tests verreden met een halo en een aeroscreen, maar beide waren volgens velen niet de juiste keuze. De FIA richt zich nu op de invoering van de shield.

Nog niet eerder zijn de coureurs met deze innovatie het circuit op gegaan, maar in juli wil Ferrari de nieuwe oplossing voor het eerst uitproberen. De eerste test stond eigenlijk op de planning voor begin september in Monza, maar door een aanvraag vanuit Ferrari is het debuut naar voren geschoven.

De Italianen staan te springen om, mocht de shield door de test komen, de nieuwe aerodynamicagegevens die ze verzamelen te kunnen verwerken in het ontwerp van de auto van 2018. De andere teams zullen de nieuwe veiligheidsmaatregel pas in Monza voor het eerst kunnen testen.

De aeroscreen zou het zich kunnen belemmeren volgens de coureurs

De teams krijgen vervolgens tot aan de Grand Prix in Singapore om hun oordeel te vellen en mogen dan nogmaals de shield testen.

Voordelen van de cockpitshield tegenover het eerder geteste aeroscreen is dat het geen zicht belemmerd voor de coureur. De aeroscreen zit dichter op de coureur en staat verticaler op de auto, de coureur kijkt door het scherm heen. Terwijl de cockpitshield gelijk aan de neus van de auto loopt en daarna geleidelijk omhoog loopt, zodat losvliegende onderdelen daardoor over de coureur worden geketst.

De technisch directeur van Red Bull, Adrian Newey, gaf al eerder aan achter het idee van de cockpitshield te staan. De meningen onder de coureurs zijn nog verdeeld.