De FIA heeft besloten dat de halo vanaf 2018 in gebruik wordt genomen in de Formule 1. Het cockpitbeschermingssysteem wordt ondanks tegenstand van de teams ingevoerd.

Negen van de tien teams zouden zich namelijk tegen de halo hebben uitgesproken, maar de FIA heeft het cockpitbeschermingssysteem er op veiligheidsgronden doorgedrukt, zo wordt bericht.

Dat de FIA heeft besloten extra cockpitbescherming in te voeren, ook al is dat nu dus toch de halo, is geen verrassing. De autosportbond heeft zich er continu hard voor gemaakt dit per 2018 te doen.

Er is in 2016 uitvoerig met de halo getest.

De FIA heeft behalve de halo ook het shield – en als voorloper daarvan het aeroscreen – nog overwogen, maar de eerste test met het shield, afgelopen weekend in Silverstone, was totaal geen succes.

Afgelopen jaar is daarentegen uitvoerig met de halo getest. Destijds werd echter besloten de introductie uit te stellen om het systeem nog verder te testen en verfijnen.

De FIA heeft ook nu weer aangegeven het ontwerp van de halo – die zowel door veel coureurs als veel fans als lelijk wordt gezien – nog verder uit te willen werken voor de definitieve introductie.

De beslissing van de FIA, genomen tijdens een vergadering van de Strategy Group, moet enkel nog geratificeerd worden door de FIA’s eigen World Motor Sport Council.

Ook omtrent de halo bestaan nog vraagtekens, zoals of het zicht wel goed genoeg is en of de halo coureurs belemmert uit hun auto te klimmen als die op de kop ligt.