Red Bull-teambaas Christian Horner vindt dat de kwakkelende motorleveranciers Renault en Honda extra mogelijkheden moeten krijgen om hun krachtbronnen te verbeteren en op het niveau van die van Mercedes en Ferrari te brengen.

Dat verkondigt Horner in gesprek met Autosport, waarbij hij aangeeft dat de Formule 1 ‘er naar moet kijken’ of het bij wijze van uitzondering de technische regels kan oprekken om Renault – dat de beide Red Bull-teams van motoren voorziet – en McLarens motorleverancier Honda de kans te geven hun aanzienlijke achterstand in te lopen. Conform het reglement mogen alle motorleveranciers veranderingen doorvoeren die de betrouwbaarheid ten goede komen. Het verbeteren van de performance is echter gebonden aan zogenaamde tokens, virtuele ‘munten’ waar elke fabrikant een beperkt aantal van heeft.

Horner lijkt echter niet te geloven dat Renault en Honda onder het huidige systeem aansluiting kunnen vinden bij de twee motorleveranciers die hun zaakjes beter voor elkaar hebben, vandaar zijn oproep. Wat Horner daarbij als argument aanvoert, is dat ‘de Formule 1 het zich niet kan veroorloven dat Renault en Honda in deze positie zitten’.

“Mijn opmerkingen worden vaak opgevat als klachten aan het adres van Mercedes, maar begrijp me niet verkeerd: ik vind dat zij het gewoon geweldig hebben gedaan. Veel beter dan de rest. Het probleem daarbij is echter dat de verhoudingen compleet scheefgetrokken zijn. En dat terwijl het juist nodig is dat Renault en Honda er goed bij zitten, zodat andere teams ook over competitieve motoren kunnen beschikken.”

Volgens Horner werd daarbij tijdens het raceweekend in Oostenrijk een slecht signaal afgegeven richting Renault en Honda. “Honda’s nieuwe president was erbij, maar zal niet hebben genoten van wat hij heeft gezien”, zegt Horner, doelend op de immense straffen – van 25 startplekken – die de McLaren-coureurs kregen voor motorwissels, naar aanleiding van aanhoudende technische problemen.

Ook voor Renault was het een weinig opbeurend weekend, weet Horner: “De straffen blijven zich opstapelen, net als de negatieve aandacht wanneer er weer een motor stuk gaat. Dat trekt een fabrikant die twijfelt over haar toewijding aan de sport natuurlijk niet over de streep om meer te investeren.”

Ferrari
Van de geruchten dat Red Bull overweegt om te breken met Renault, waarvan het fabriekssteun ontvangt, en klantenmotoren van Ferrari wil gaan gebruiken, is volgens Horner verder niks waar: “In de eerste plaats omdat we gewoon een contract met Renault hebben.” Horner grapt in gesprek met Sky Sports verder dat hij het ‘heel aardig’ vindt dat Ferrari heeft aangeboden motoren te leveren en dat ‘ze vast heel graag met ons in zee gaan’. Volgens Sky Sports is Red Bull er sowieso van overtuigd dat het met een klantenmotor niet serieus om de titel mee kan doen.