Red Bull-teambaas Christian Horner heeft uitgelegd waarom hij vertrouwen heeft in het beroep dat Red Bull tegen de diskwalificatie van Daniel Ricciardo heeft ingediend: “We hebben geen regels overtreden.”

Ricciardo werd na afloop van de Grand Prix van Australië uit de uitslag geschrapt omdat de brandstoftoevoer naar zijn motor tijdens de race ‘consistent hoger’ geweest zou zijn dan de toegestane honderd kilo per uur. Red Bull ging daar tegen in beroep en Horner, die al eerder heeft aangegeven te denken dat Red Bull de zaak zal winnen, legt nu in gesprek met Sky Sports F1 uit waarom hij dat denkt.

“We zijn in beroep gegaan omdat we er zeker van zijn dat we de regels niet overtreden hebben en de brandstoftoevoer onder de honderd kilo per uur is gebleven, hetgeen we ook kunnen aantonen”, vertelt Horner.

De Red Bull-teambaas beroept zich daarbij op metingen die gedaan zijn door Red Bull zelf, in plaats van een door de FIA geleverde fuel flow sensor, die volgens Red Bull niet betrouwbaar was. “Onze hele zaak is gebouwd op het feit dat onze eigen metingen correct zijn en dat de FIA-sensor niet betrouwbaar was”, bevestigt hij.

“De FIA-sensor had een te grote foutmarge, terwijl wij onze metingen hebben gedaan met een aan het injectie-systeem bevestigde sensor. Onze sensor was correct afgesteld, voor het raceweekend al geïnstalleerd, verder niet aangepast en herhaaldelijk gecontroleerd en goedgekeurd”, zo somt Horner op.

Hoewel de metingen waarop Red Bull zich beroept dus niet van de FIA maar van haarzelf afkomstig zijn, is dit volgens Horner – en ook dat is een sleutelargument in de zaak – toegestaan. In het technisch reglement staat immers nergens specifiek dat de brandstoftoevoer door de FIA-sensor gemeten moet worden, ook al wordt dit aangeraden middels een zogenaamd door de FIA uitgevaardigd technical directive.

“Het probleem met een technical directive is echter dat het niet bindend is. Het is een aanbeveling van de FIA, maar geen regel of wet die gevolgd moet worden. Aan het technisch reglement moeten we ons uiteraard wel houden, en dat hebben we gedaan en we hebben dankzij onze eigen metingen ook de documentatie om dat te bewijzen”, aldus Horner.