HRT hoopt het gat naar de overige teams wat verder te kunnen dichten in Monaco. Enkele kleine aanpassingen aan de auto moeten daar bij helpen.

Het circuit van Monaco vraagt weliswaar om veel downforce, maar de neerwaartse kracht is vanwege de lage bochtensnelheden minder bepalend dan in Spanje. Vanuit dat oogpunt hoopt HRT goed voor de dag te kunnen komen. 

Daarbij zijn in de straten van het prinsdom de rijderskwaliteiten vaak belangrijker dan een goede setup, meent Pedro de la Rosa. “Je moet zo veel mogelijk tijd op de baan doorbrengen, zonder al te veel aan de auto te veranderen. De rijder kan hier meer dan ergens anders het verschil maken.” 

De kwalificatie kan volgens de Spanjaard al een steutelrol gaan spelen. “Verkeer kan een factor zijn, met zoveel auto’s op zo’n kleine baan. Het is voor ons dus zaak om de extra zachte banden zo goed mogelijk te gebruiken. Tijdens de race is een kwestie van je strategie goed bepalen en misschien een beetje geluk hebben.” 

Narain Karthikeyan, geen liefhebber van stratencircuits, noemt Monaco als uitzondering. “Het gebeurt niet vaak dat je in een omgeving als deze mag racen. Vorig jaar ging het hier best goed, en met een teleurstellend weekend in Spanje achter de rug, hoop ik hier opnieuw sterk voor de dag te kunnen komen”, aldus de Indiër.