Het werken met zijn nieuwe team Renault doet Nico Hülkenberg denken aan zijn periode met het WEC-fabrieksteam van Porsche.

Hülkenberg maakte afgelopen winter de overstap van Force India naar Renault, waarmee de Duitser voor het eerst sinds zijn Formule 1-entree in 2010 bij een fabrieksteam zit.

Toch heeft de coureur uit Emmerich wel eens eerder met een fabrieksformatie gewerkt. Dat was in 2015, toen hij een parttime uitstapje maakte naar het World Endurance Championship met Porsche. Hülkenberg deed met Porsche in de LMP1-klasse mee aan de zes uur van Spa en 24 Uur van Le Mans, waarbij hij en zijn teamgenoten die laatste, prestigieuze, endurance-race wonnen.

Het in de Formule 1 met een fabrieksteam werken, na eerdere periodes bij onafhankelijke teams als Williams, Sauber en Force India, doet Hülkenberg aan zijn Porsche-uitstapje denken, vertelt hij aan Autosport. “Het is gewoon een heel ander spelletje als je bij een autofabrikant zit. In alles voel je hoeveel middelen ze hebben en hoeveel steun zo’n team geniet.”

“De fabriek is twee of drie keer zo groot, er lopen veel meer mensen rond en er wordt een stuk meer gebouwd. Je ziet daarbij ook dat iedereen het bloedserieus neemt en volledig toegewijd is. Dat is ook precies wat ik had verwacht en waarom ik de overstap heb gemaakt: omdat iedereen altijd pusht.”

Renault heeft daarbij nog wel een lange weg te gaan terug naar de top, zo erkent The Hulk, maar hij denkt dat het goed voor hem is om deze uitdaging samen met het team aan te gaan.

Hülkenberg won de 24 Uur van Le Mans in 2015 met Porsche’s fabrieksteam.