Het kampioenschap bij de coureurs is zo goed als beslist, Lewis Hamilton kan de titel bijna niet meer verliezen. Bij de constructeurs is de spanning iets groter, maar Ferrari moet wel heel sterk voor de dag komen om Mercedes van de vijfde titel op rij af te houden. Voor spanning moet lager op de ranglijst worden gekeken.

De echte strijd zit in deze laatste fase van het seizoen namelijk achter de topteams. Doordat het verschil tussen de top en de middenmoot dit jaar ontzettend groot is, wordt ook wel gesproken van de ‘Formule 1B’. Voor de teams en coureurs in de middenmoot is de titel in dit zelf bedachte kampioenschap dit jaar het hoogst haalbare.

Bij de teams leek Haas lang op weg om best of the rest te worden, achter Mercedes, Ferrari en Red Bull. Een dubbele uitvalbeurt in Australië (met een goede klassering in zicht) en enkele fouten van Romain Grosjean hebben er echter voor gezorgd dat het team niet naar behoren heeft gescoord. Tel daarbij op dat Renault nooit ver weg was en in Austin een volle buit heeft meegenomen, en ineens staat Renault voor met 106 tegen 84 punten. Hoewel de race nog niet gelopen is en Haas over een sterkere Ferrari-motor beschikt, lijkt Renault favoriet om de Formule 1B te winnen.

Lees ook: Alonso heeft geen interesse in winnen van ‘B-klasse’

Voornaamste kanshebbers bij de coureurs: Nico Hülkenberg en Sergio Perez.

Nog drie coureurs in gevecht
Bij de coureurs zijn de verschillen kleiner. Nico Hülkenberg leidt namens Renault, met 61 punten. Hij weet echter dat de buit nog niet binnen is. “Alles is nog mogelijk voor ons, want er zijn nog drie races over. We weten dat het niet makkelijk zal zijn, maar het resultaat in Austin geeft iedereen in Enstone en Viry een boost.” Nummer twee, met 57 punten, is Sergio Perez, namens Force India. De Mexicaan wil zijn thuispubliek dolgraag iets te vieren geven. Het circuit is volgens ‘Checo’ een uitdaging. “Vanwege de hoogte is het circuit glibberig en daardoor zijn fouten snel gemaakt”.

Laatste kanshebber op de Formule 1B-titel is Haas-coureur Kevin Magnussen, die met 53 punten acht punten achter Hülkenberg te vinden is. Ook hij benadrukt de moeilijkheden die de hoogt met zich meebrengen. “De hoogte beïnvloedt de aerodynamica. We verliezen downforce en we verliezen koeling, daarom moeten we grotere openingen maken, wat de efficiëntie van de wagen niet ten goede komt. Gelukkig geldt dit niet alleen voor ons, maar voor iedereen.”