De FIA heeft het start/finishgedeelte van het circuit in Sepang officieel aangewezen als inhaalzone. Dat betekent dat daar de verstelbare achtervleugel mag worden gebruikt.

De verstelbare achtervleugel kan alleen worden geactiveerd wanneer een coureur binnen een seconde rijdt van zijn voorligger. Het meetpunt daarvoor ligt op 200 meter voor de laatste bocht. Vijf meter na het uitkomen van die bocht mag de vleugel worden opengeklapt.

Pas bij bij het aanremmen voor de eerste bocht, gaat de vleugel weer terug in zijn oorspronkelijke positie. Dat betekent dat de coureurs geen 600 meter, maar bijna een kilometer de tijd hebben om een inhaalactie uit te voeren.

De algemene verwachting is dat de verstelbare achtervleugel in Sepang een grotere rol gaat spelen dan in Melbourne het geval was. “Als het hier niet werkt, weet ik het ook niet meer”, zegt Mark Webber tegenover Autosport.

“Het is een heel ander verhaal dan in Australië, waar de laatste bocht eigenlijk te snel was. Hier heb je een langzame bocht om mee te beginnen en een langzame bocht bij het aanrempunt, en een landingsbaan daartussen, dus dat biedt zeker opties.”