Na afloop neemt de FORMULE 1-redactie nog één keer alle teams en hun prestaties onder de loep. Vandaag Red Bull, dat opnieuw op de derde plek mocht aanschuiven achter titelkandidaten Mercedes en Ferrari.

De verwachtingen bij Red Bull zijn hooggespannen voor 2018. Na een jaar vol pech, hoopt het team dat motorleverancier Renault het lek boven heeft en droomt het zelfs van een gooi naar de wereldtitel. Al gauw landt Red Bull weer met beide benen op de grond, want in Australië wordt duidelijk dat de wagen op eigen kracht te kort komt ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Red Bull schikt zich in de rol van luis in de pels van de titelkandidaten en weet dat het een wereldtitel in 2018 opnieuw kan vergeten, maar dat er wel kansen zijn voor dagsucces.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Dat dagsucces komt er ook. Met vier klinkende overwinningen en twee polepositions geeft Red Bull glans aan het seizoen. Vooral de zeges van Ricciardo in Monaco en van Verstappen in Mexico zijn indrukwekkend. Daar zijn de rode stieren het hele weekend snel en rijden zij op eigen kracht naar de overwinning. Dat het juist deze circuits zijn waar de Red Bull uitblinkt toont de gebreken van de Renault-motor. Want op banen waar motorvermogen er niet toe doet, is de RB14 sterk. Waar de motor wél van doorslaggevend belang is, speelt Red Bull een bijrol.

Verstappen domineerde in Mexico. © Sutton Images.

Pieken en dalen
Max Verstappen start 2018 stroef. Persoonlijke fouten en contact op de baan zorgen ervoor dat hij niet optimaal presteert. Monaco vormt daarbij het dieptepunt: niet alleen zorgt zijn crash in de laatste training ervoor dat hij als laatste start, ook moet hij aanzien hoe uitgerekend zijn teamgenoot met de winst aan de haal gaat. Een race later maakt Verstappen echter een ommekeer. Hij maakt vanaf Canada een volwassen indruk en zorgt voor mooie resultaten. Na zijn overwinning in Oostenrijk zakt Red Bull enigzins weg in het titelgeweld, maar in de laatste fase van het jaar doet Verstappen weer volop vooraan mee. Met vijf opeenvolgende podiumplekken, waaronder zijn overwinning in Mexico, gaat hij de winter in.

Lees ook: Video: Verstappen en Ricciardo blikken uitgebreid terug op hun Red Bull-tijd

Ricciardo was zoals altijd snel in de krappe straten van Monaco. © Sutton Images.

Waar Verstappen vooral presteert in de laatste fase van het seizoen, doet teamgenoot Daniel Ricciardo dat in het eerste deel van 2018. Juist in de weekenden waar Verstappen de fout in gaat (China en Monaco) maximaliseert Ricciardo door overtuigend de overwinning te pakken. Die twee overwinningen zijn wel de enige podiumplekken van de Australiër, die in de tweede helft van het jaar te vaak met pech aan de kant staat. In plaats van de grote glimlach waar we hem van kennen, zien we steeds vaker een lang gezicht. Maar ook andere zaken naast de pech leidden ertoe dat hij het veilige nest van Red Bull in 2019 verlaat. Hij is toe aan een nieuwe omgeving, maar de centen van Renault en de hete adem van Verstappen zullen ongetwijfeld mee hebben gespeeld.

Lees ook: Een ordinaire vechtscheiding: hoe het huwelijk tussen Red Bull en Renault ten einde kwam

De Honda-motor zit in 2019 ook achterin de Red Bull. © Sutton Images.

Veel vernieuwing in 2019
Het plotselinge vertrek van Ricciardo zorgt ervoor dat Red Bull Pierre Gasly al vroeg promoveert van zusterteam Toro Rosso naar de hoofdmacht. Met maar iets meer dan een jaar ervaring mag de Fransman zich gaan bewijzen naast Verstappen. Net als Gasly komen ook de Honda-motoren over van Toro Rosso. Dit jaar werd namelijk bekend dat Red Bull na een jarenlange samenwerking afscheid neemt van Renault. De Franse motor leidde te vaak tot uitvalbeurten en dat frustreert Red Bull ontzettend. Het is nu aan de mannen uit Milton Keys om te bewijzen dat de wagen van Red Bull beter is dan de resultaten doen vermoeden en dat de motor daar de oorzaak van is. Als de Honda-motor inderdaad sterker is dan de Renault-krachtbron, zou Red Bull in 2019 een serieuze gooi naar de titel moeten kunnen doen.

Lees ook: Verstappen over 2019: ‘Mijn verwachtingen zijn nog even neutraal’

Eindoordeel Red Bull: 8

Het oordeel van Tom Coronel:
“Verstappen is een ruwe diamant die steeds mooier wordt geslepen. Het ruwe randje is er vanaf, dat jonge en wilde ga je niet meer zien. Heeft met ervaring en leeftijd te maken, hij leert het Formule 1-circus steeds beter begrijpen. Max heeft maar één focus: winnen. Ik dacht altijd dat ik coureur was, maar dat ben ik niet. Ik zie Max dingen doen die ik altijd wilde proberen, maar niet lukten. ‘Waarom kan ik dat niet?’, vraag ik me dan af. Omdat ik veldvulling ben. Ricciardo heeft eieren voor zijn geld gekozen. Is door Max geslacht en gaat nu voor de poen naar Renault. Dat doen veel rijders op een bepaald moment in hun carrière. Ricciardo is een mooi karakter: eerlijk en vrolijk. Waren alle coureurs maar zoals hij.”