Sinds 2007 rijdt Red Bull aangedreven door motoren van Renault. Met het Franse blok achterin werd het team uitgebouwd van een middenmotor tot een winnend team. Het hoogtepunt van de samenwerking is de periode 2010 tot 2013, waarin Red Bull beide kampioenschappen vier keer op rij won. Daarna beginnen de prestaties echter tegen te vallen en bekoelt de relatie tussen beiden, met als gevolg een echtscheiding. Lees hier hoe het kookpunt werd bereikt.

De eerste scheurtjes in het huwelijk ontstaan in 2014, het eerste jaar met de V6 turbo motoren. Terwijl Red Bull in de jaren ervoor het toonaangevende team was, vallen de prestaties in 2014 flink tegen. Drie overwinningen zijn de schamele oogst. Teambaas Christian Horner noemt de prestaties van de motor “onacceptabel”. Horner: “Het grote verschil tussen Mercedes en Renault is dat wanneer een Mercedes-rijder de inhaalknop indrukt, zijn auto sneller gaat. Als onze rijders dat doen stopt de wagen.” Daarmee is de eerst publieke bespotting een feit. Aan het einde van 2014 verliest het team bovendien stercoureur Sebastian Vettel aan Ferrari, die moe was van de tegenvallende prestatie en toe was aan een nieuwe uitdaging.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Rookpluimen uit de wagen van Daniel Ricciardo, nadat zijn motor de geest geeft tijdens de tweede vrije training in Hongarije, 2015. © Sutton Images.

De bom die in 2014 onder de combinatie Red Bull en Renault was gelegd, wordt in 2015 net op tijd ontmanteld. Wanneer de snelheid en betrouwbaarheid van de motor opnieuw niet voldoen aan de verwachtingen van Red Bull, neemt de kritiek op Renault flink toe. Het team is zo klaar met de Franse motor, dat Red Bull aangeeft niet meer verder te willen met Renault en zelfs al de scheidingspapieren klaar heeft liggen. Helaas voor het team zijn Mercedes, Ferrari en Honda (bij monde van McLaren) niet bereid om motoren aan Red Bull te leveren, waardoor het team met hangende pootjes terug moet naar Viry, Frankrijk. De andere fabrikanten willen niet hun eigen glazen ingooien door hun eigen motor in de sterke wagen van Red Bull te gooien, maar de manier waarop Renault publiekelijk te schande wordt gemaakt speelde ongetwijfeld ook mee.

Nadat Red Bull en Renault tóch niet uit elkaar gingen in 2015, heet de motor vanaf 2016 TAG-Heuer. © Suton Images.

TAG-Heuer brengt hulp
De beschadigde relatie wordt hersteld met lijm van TAG-Heuer. De Zwitserse horlogemaker is vanaf 2016 de naamgever van de motor, die onder de motorkap nog gewoon een Renault blijft. Van een betrouwbaar Zwitsers uurwerk is dus geen sprake. Een verstandshuwelijk kan het ook wel genoemd worden, want eigenlijk wilden beide partijen wel scheiden, maar door omstandigheden blijven zij toch maar samen. Renault begint op dat moment bovendien een eigen fabrieksteam waar dan de aandacht naar wordt verlegd.

In 2016 lijkt het tij te keren. Red Bull haalt weer wat mooie resultaten binnen en lijkt de weg naar boven te hebben ingeslagen. De komst van Max Verstappen geeft het team bovendien weer frisse energie. Volgens Horner had de kritiek die het team uitoefende “Renault beter gemaakt.” Hij geeft in 2016 ook aan dat de relatie “weer goed verliep.” Er komt echter ook boven water waardoor de partijen in 2015 bijna waren gescheiden. Red Bull geeft aan dat Renault niet open stond voor hulp, terwijl Renault juist aangeeft dat het geruzie met Red Bull de ontwikkeling vertraagde. Kortom, de beschuldigingen gaan beide kanten op. Ondanks dat het dus wat beter lijkt te gaan, blijven de twee elkaar steken onder water uitdelen.

De stilgevallen wagen van Max Verstappen wordt weggehaald na de Grand Prix van België in 2017. © Sutton Images.

Van voor af aan
De positieve woorden van 2016 zijn in 2017 ineens weer vergeten. De wagens van Verstappen en Ricciardo staan vaak langs de kant met een kapotte motor, wat het team ontzettend frustreert. Gevolg: de relatie begint weer flinke breuken op te lopen. De ergernis bij Red Bull is zeer groot. Zo was Red Bull volgens Horner “een betalende klant die service krijgt die beneden de maat is.” Renault biedt haar excuses aan en belooft beterschap voor 2018.

De beloofde stap naar voren van Renault valt echter tegen. Het pechduiveltje springt dan wel van de schouder van Verstappen naar die van Ricciardo, gemiddeld genomen valt de Red Bull nog te vaak uit en is het gat qua snelheid naar Mercedes en Ferrari te groot. Tegelijkertijd ziet Red Bull dat de Honda-motor achterin de wagens van zusterteam Toro Rosso grote stappen maken. Reden voor Red Bull om in het voorjaar van 2018 aan te kondigen in 2019 de overstap te maken naar Honda en Renault na twaalf jaar dus te verlaten.

Lees ook: Weblog-woensdag: Honda is voor Red Bull de al zo lang ontbrekende schakel, let maar op

De belangrijkste betrokkenen van links naar rechts: Cristian Horner, Alain Prost en Cyril Abiteboul. © Sutton Images.

Openlijk modder gooien
Na de definitieve echtscheiding kan het publiekelijke moddergooien losbarsten. Volgens Cyril Abiteboul, teambaas bij Renault, was Red Bull “veeleisend door hun ambities en verwachtingen” en Renault-adviseur Alain Prost gaf onlangs nog aan “blij te zijn van Red Bull af te zijn”. Volgens Renault zeurde Red Bull teveel, waar in de preview voor Brazilië komisch op werd ingehaakt: “São Paulo heeft een populatie van 20 miljoen, wat net wel of net niet gelijk is aan het aantal keer dat Max Verstappen zeurde over onze motor.” Het binnen hengelen van Daniel Ricciardo is niet alleen sportief interessant voor Renault, maar het is ook een dikke opgestoken middelvinger naar Red Bull. Het is namelijk een volledig door Red Bull opgeleide coureur, die Renault even voor een flink bedrag wegkoopt. Pijnlijk!

Aan de andere kant geeft Horner aan dat de relatie tussen Red Bull en Renault eigenlijk nooit sterk genoeg was, terwijl dat met Honda wel het geval zal zijn. Gevraagd wat Red Bull het meeste zal missen aan Renault antwoordt Horner spottend met “niks”, en na opnieuw een motorisch probleem dit jaar in Hongarije liet Horner optekenen dat het “geen verrassing meer was”. En zo zouden we nog wel even door kunnen gaan met de beschuldigingen over en weer.

Lees ook: Weblog-woensdag: Het blijft hopen op Honda, meer is er niet

Het huwelijk tussen Red Bull en Renault. Ooit waren de twee smoorverliefd op elkaar en in voorspoed konden zij hun geluk niet op. Tegenspoed maakte de relatie echter broos en vanaf 2016 leefden beiden gescheiden van bed, als ware het een verstandshuwelijk. Relatietherapie van TAG-Heuer kon de breuk alleen maar uitstellen, want dit jaar werden de scheidingspapieren definitief getekend. En daarmee komt dit weekend dan toch echt een einde aan een huwelijk van twaalf jaar. Laten we hopen dat Red Bull met Honda voor een succesvolle tweede leg kan gaan.

Vuurwerk uit de wagen van Daniel Ricciardo, tijdens de derde vrije training in China, 2017. © Sutton Images.