Zo scherp als de kritiek is op Renault, zo groot is het geloof in Honda: bij Max Verstappen, in het Red Bull-kamp en, zo lijkt het, ook bij steeds meer bij Nederlandse fans is de hoop vol op Honda gevestigd. Hoop is mooi, het doet niet voor niets leven, maar hoop is ook iets dat per definitie tussen de wens en verwachting bestaat.

We zullen er de komende dagen vast veel over lezen en horen, ook op onze eigen site: hoezeer Honda aan de weg timmert, hoe goed ze het volgend jaar ongetwijfeld gaan doen met Red Bull. Ik hoop dat het uitkomt, puur en alleen omdat het goed voor de sport zou zijn – en een feel good story voor Honda na zo’n lastig begin.

Tegelijkertijd is er reden genoeg om de ‘goednieuwsshow’ objectief te bekijken.

Dit artikel is niet bedoeld als analyse van de plus- en minpunten van Red Bulls Honda-deal, maar in het kort: natuurlijk is Honda in 2015 weer de Formule 1 ingestapt voor het er klaar voor was. En het omgooien van de motorarchitectuur voor 2017 bracht weer een reeks nieuwe problemen met zich mee, terwijl toenemende frictie met McLaren ook niet hielp. Honda’s V6 ging in Fernando Alonso’s beschrijving in drie jaar tijd van een ‘GP2-engine’ naar eentje met alsnog ’te weinig power en te weinig betrouwbaarheid’, meer niet. Dat ze er bij Red Bull en Toro Rosso nu zo positief over zijn, hoort erbij. Het is nieuwe liefde, naast een pakket huwelijkse voorwaarden waarin het om miljoenenbedragen gaat.

Maar het goede nieuws – dat is er zeker, ik doe heus niet alleen maar cynisch – is dat er sindsdien goede stappen zijn gezet. Eind 2017 al met McLaren en zeker dit jaar met Toro Rosso. Verder goed nieuws is dat Honda er enorme bedragen tegenaan gooit, de knowhow er is en Red Bull al heeft aangegeven het anders aan te pakken dan McLaren. Terwijl bij McLaren wel meer mis was dan alleen de motor.

Red Bulls keuze voor Honda is verder de meest weloverwogen motorkeuze in decennia – deel van de reden dat het móét werken. Red Bull beschikt immers niet alleen over eigen data over Renault, maar ook over die van Toro Rosso van de Japanse V6. Ze weten precies hoe die motor in elkaar steekt. En dat Honda’s Europese uitvalbasis om de hoek staat in Milton Keynes, kan ook geen kwaad. (Al wordt het overgrote deel van de ontwikkeling in het Japanse Sakura gedaan.)

Redenen genoeg om goede hoop te hebben, maar hoop is vooralsnog geen bewijs. De gedachte ‘met Honda komt alles goed’ zal ze bij McLaren ook nog wel eens door het hoofd schieten als ze op een of andere juridische afdeling weer wat bonnetjes verrekenen die er nog liggen na de peperdure scheiding.

Van pijnlijke scheidingen weet Red Bull zelf natuurlijk alles, nu het verstandshuwelijk met Renault (en dat is lief uitgedrukt) ten einde komt. Red Bull moest ook wel, het werkte niet meer met Renault en garanties zijn er met de Fransen evenmin. Dat is wel bewezen.

Nu de knoop al enige tijd is doorgehakt, is de kritiek op Renault helemaal onversneden. De jarenlange frustratie komt er nu helemaal uit.

Toch viel me een opmerking van een Britse collega op toen Max Verstappen laatst luid klagend over zijn Renault te horen was: “Wacht maar tot volgend jaar met Honda.” En nee, hij bedoelde niet dat dan alles goedkomt. De duidelijke ondertoon: als Renault je het bloed al onder de nagels vandaan haalt, staat je met Honda pas echt wat te wachten.

De journalist in kwestie werkt voor een grote publicatie die doorgaans goed geïnformeerd is en de afgelopen jaren veel over McLarens problemen met Honda heeft bericht. Los van alle rationele analyses over de logica achter Red Bulls Honda-move, is het sentiment toch ook: ‘eerst zien, dan geloven’, en dat dan niet door een roze of oranje bril.

Sowieso kan het geen kwaad, over de (taal)grens kijken voor een wat andere blik op dingen. Al valt ook via allerlei Nederlandse publicaties inmiddels te lezen dat Honda de nieuwste motorspecificatie – vorige week vrijdag in Rusland geïntroduceerd, maar niet gebruikt in de race –  weer op de testbank heeft liggen.

Waar het er eerst nog over ging dat deze in Suzuka het hele weekend gebruikt zou worden, moet nu toch eerst gekeken worden of dit kan. Zo is het ook bij Honda zelf eerst zien, dan geloven.

De rest blijft hopen. Hoe mooi het ook zou zijn als die hoop waarheid wordt, zekerheid is er niet.