Gezien de competitiviteit van haar STR9-bolide heeft Toro Rosso een ‘erbarmelijk’ aantal punten gepakt in de eerste helft van 2014. Dat is de mening van technisch directeur James Key.

Toro Rosso heeft in de elf races voor de zomerstop zeventien punten gepakt, hetgeen volgens Key veel te weinig is, zo maakt hij duidelijk ten overstaan van Autosport: “We hebben echt een droevig aantal punten overgehouden aan de eerste seizoenshelft, als je in ogenschouw neemt dat we bijna elk weekend op eigen kracht Q3 van de kwalificatie hebben weten te halen”, moppert de Engelsman.

De betrouwbaarheid van de STR9 bleek echter een groot struikelblok voor Toro Rosso, dat in totaal negen keer moest toezien hoe Jean-Eric Vergne of Daniil Kvyat een race voortijdig moest beëindigen. “Zeer frustrerend”, erkent Key. “Temeer omdat het telkens om totaal uiteenlopende defecten ging.”

“Als er één gebied is waarop je telkens pech hebt, is het snel verholpen, maar als het allemaal willekeurige en op zich staande mankementen zijn – waar je vaak nog niet eerder mee te maken hebt gehad – is het heel lastig alles op te lossen.”

Volgens Key is de technische afdeling van Toro Rosso zelf debet aan ‘een deel van de problemen’ – wat volgens teambaas Franz Tost komt door de problemen tijdens de wintertests – maar heeft het in het Italiaanse Faenza gevestigde team ‘ook gewoon veel pech gehad’.

Toro Rosso heeft na de Grand Prix van Oostenrijk, waarin Kvyat en Vergne allebei uitvielen, echter crisisberaad gehouden en het team heeft daar volgens Key ‘goed op gereageerd’. “Ze hebben daarna extra goed aan de betrouwbaarheid gedacht bij al het ontwikkelingswerk en harder gewerkt dan ooit tevoren”, zo prijst hij de manschappen van het team dat hierdoor volgens hem weer op de goede weg is.