Volgens het Britse Autosport zijn Force India, Sauber, Caterham en Marussia ‘furieus’ over het afschieten van de voor 2015 voorgestelde budget cap door de zes grote teams en Bernie Ecclestone’s FOM.

In het kader van kostenbesparing was de FIA van zins met ingang van 2015 een budget cap in te voeren, maar FIA-president Jean Todt liet onlangs weten dat dit van de baan is nu duidelijk is geworden dat een meerderheid van de F1 Strategy Group er tegen is.

De F1 Strategy Group bestaat uit zes afgevaardigden van de FIA, zes gezanten van Bernie Ecclestone’s Formula One Management (de partij die de sport commercieel uitbaat) en vertegenwoordigers van de zes grootste teams: Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus, Mercedes en Williams, die elk één vertegenwoordiger in de groep hebben.

Hoewel de zes FIA-mensen vóór de budget cap waren, hebben de FOM- en team-vertegenwoordigers een front gevormd om dit plan te blokkeren. Dat ze dat hebben gedaan, noemen de kleinere renstallen nu echter ‘een potentiële ramp’ en (mogelijk) zelfs machtsmisbruik.

Volgens Autosport hebben Force India, Sauber, Caterham en Marussia FIA-president Jean Todt middels een brief duidelijk gemaakt dat ze woedend zijn over het verdwijnen van de budget cap en ervoor gewaarschuwd dat de Formule 1 hierdoor ‘op een financiële ramp afstevent’.

De vier teams hebben Todt verder te verstaan gegeven dat ze er niet gelukkig mee zijn dat de zes grotere teams middels de F1 Strategy Group invloed hebben op de regelgeving van de sport. De vier kleinere teams stellen bovendien dat deze situatie mogelijk illegaal en in strijd met de Europese mededingingswet is, aangezien er sprake kan zijn van misbruik van een machtspositie door de grote jongens. Tot slot hebben ze benadrukt ‘het gehele proces aangaande de F1 Strategy Group ondemocratisch en niet transparant genoeg’ te vinden.

De teams hebben hun brandbrief volgens Autosport vorige week verstuurd, met als gevolg dat de FIA tijdens de World Motor Sport Council-vergadering van afgelopen vrijdag heeft besloten kostenbesparing te blijven nastreven en hier op 1 mei met Bernie Ecclestone en alle teams over in gesprek te gaan, alvorens zich vervolgens wederom in de F1 Strategy Group over het issue te buigen. Of dit kostenbesparende oplossingen gaat opleveren waar de kleinere teams vrede mee zullen hebben, is afwachten.