Pastor Maldonado trekt zich niks aan van de kritiek van de buitenwacht op zijn prestaties en manier van rijden, terwijl hij zich verder geen zorgen maakt om het mogelijke wegvallen van sponsor PDVSA.

Maldonado is dit jaar bij een aantal (vreemde) incidenten betrokken geweest en dat is niet voor het eerst in zijn Formule 1-carrière. Zowel de pers als fans mogen dan ook graag grappen maken over de capriolen van de Venezolaan en zijn acties bekritiseren, maar de coureur zelf zit daar niet mee, vertelt hij aan de BBC.

“Ik stoor me er niet aan”, verklaart hij. “Ik ben het wel gewend dat er veel kritiek op me is en we leven bovendien in een vrije wereld waarin iedereen mag zeggen wat hij wil”, reageert hij haast schouderophalend.

Maldonado is zelf bovendien ook niet zonder gevoel voor humor en moet toegeven een foto die de laatste tijd veel op sociale media is gepubliceerd – van een op een rots gecrashte boot met de tekst ‘Maldonado is in Monaco gearriveerd’ erbij – best ‘grappig’ te vinden.

De Venezolaan erkent verder dat hij inderdaad soms ‘iets te veel wil’ en dat dit, in combinatie met andere factoren, tot incidenten heeft geleid. “Ik heb fouten gemaakt en dat geef ik ook toe. Ik leer echter van mijn fouten en word er beter door. Dat is nu niet anders. Ik blijf mijn uiterste best doen om goed te presteren en beter te worden”, benadrukt hij.

Sponsorperikelen
In gesprek met Autosport heeft Maldonado verder nog gereageerd op de berichten dat de financiële steun die hij van het Venezolaanse staatsbedrijf PDVSA krijgt in gevaar is door een koerswijziging van de nieuwe regering van het land, nu de nieuwe minister van sport heeft verklaard dat hij ‘geen cent meer’ aan autosport wil uitgeven.

“Als er dat soort berichten de ronde doen in Venezuela, wordt dat altijd gelijk aan mij gekoppeld, maar de minister van sport heeft niets met het sponsorprogramma van PVDSA te maken en PDVSA heeft niets gezegd over het stoppen daarvan”, legt Maldonado uit.

“PDVSA is bovendien geen persoonlijke sponsor van me, maar sponsor van de teams waar ik voor rij. Ik heb al tien jaar een goede relatie met ze en ze volgen me naar de teams waar ik naartoe ga. Ik zie geen reden voor PDVSA om te stoppen, maar zelfs als ze dat zouden doen, denk ik dat ik met mijn zeges in alle klasses waarin ik heb gereden – waaronder de Formule 1 – genoeg heb laten zien.”