Daniil Kvyat heeft zich uitgesproken over de problemen die hij ervoer door zijn degradatie naar Toro Rosso. Het afgelopen seizoen heeft de nodige tol van hem geëist. “Er was te veel opgebouwde stress”, aldus Kvyat.

Na de Grand Prix van Rusland zag Daniil Kvyat zijn stoeltje bij Red Bull vergeven worden aan Max Verstappen. Sindsdien is Kvyat niet meer in staat geweest om te imponeren bij het team van Toro Rosso, en aan het begin van de zomerstop in augustus maakte Kvyat zijn twijfels over de toekomst kenbaar. “Ik voel me niet op mijn gemak in de auto, en ik weet niet of er nog heel veel voor ons is om naar uit te kijken.”

In gesprek met Autosport vertelt Kvyat nu dat hij hard toe was aan een pauze. “Er was veel te veel opgebouwde stress, gedachten en druk die ik met me meedroeg. Het telde allemaal bij elkaar op. Het werd me te veel, maar uiteindelijk wist ik mijn hoofd leeg te maken.”

“Het kwam niet goed uit voor het team dat de afgelopen twee races onze auto totaal niet lagen. Ik was echter in staat om in de schaduw te werken en te optimaliseren, en ik merk dat mijn engineer nu veel rustiger is. Dat is goed om te zien”, aldus Kvyat. “Er komen nu drie of vier races aan waar we onze potentie kunnen laten zien. De circuits liggen ons beter. Het zal nog steeds niet makkelijk worden, want alles moet kloppen. We gaan er gewoon voor en we gaan plezier beleven.”

Concurrentie
Kvyat duldt de nodige concurrentie van Pierre Gasly, een Red Bull Junior die momenteel hoge ogen gooit in de GP2. Het helpt niet zijn voordeel dat hij sinds zijn overstap naar Toro Rosso slechts twee punten heeft weten te scoren. Vooralsnog lijkt het er niet op dat Kvyat vervangen zal worden, maar de Rus weet ook dat er van alles kan gebeuren.

“Red Bull heeft overduidelijk een grote invloed op me. De Formule 1 is een sport waar alles mogelijk is, en in de laatste vijf jaar zijn er heel veel ups en downs geweest. De laatste zes maanden waren anders. Ze waren niet bepaald comfortabel.”

Kvyat is er ondanks alles nog steeds van overtuigd dat hij op de top van zijn kunnen presteert. “Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik mijn potentie laat zien, dus voor mij is alles in orde. Ik vermaak me elk moment op de baan. Ik ben in staat om gefocust te blijven en ik werk goed samen met mijn engineers. We denken dat we steeds dichterbij de limiet van de auto weten te komen.”

“Mijn beste weekenden waren die in Baku en Monaco.” Beide Grands Prix worden daar – evenals in Singapore – verreden op stratencircuits. “Hopelijk beleef ik opnieuw zo’n weekend in Singapore.”