Het Circuit de Catalunya nabij Barcelona staat niet bepaald bekend als baan waar veelvuldig wordt ingehaald. Met de terugkeer van KERS, de nieuwe Pirelli-banden en de verstelbare achtervleugel moet daar dit jaar in de Formule 1 verandering in komen.

Om er zeker van te zijn dat de verstelbare achtervleugel, ook bekend als DRS (drag reduction system), effect sorteert, staat de FIA het gebruik van dit systeem toe over een afstand van maar liefst 830 meter. Daarmee is het de langste inhaalzone tot dusver dit seizoen. In Australië is het rechte stuk zelfs niet zo lang.

Toch is het niet gezegd dat de coureurs elkaar in Barcelona net als in Istanboel om de oren zullen vliegen. De bocht voor het rechte stuk is namelijk een snelle doordraaier en dat betekent dat het niet meevalt om in het spoor te blijven van de voorganger.

Het punt waarop wordt gemeten of het verschil minder dan een seconde is, ligt vlak voor de laatste bocht. Even na het uitkomen ervan mag de vleugel worden versteld. In totaal is het rechte stuk in Barcelona 1.047 meter lang. Bij het aanremmen voor de eerste bocht, schiet de achtervleugel automatisch terug in zijn oorspronkelijke positie.