Alle Formule 1-coureurs hebben één ding gemeen: racen zit in hun bloed. Sommigen zoeken na hun carrière in de koningsklasse andere uitdagingen. Anderen zijn simpelweg niet goed genoeg gevonden. Formule1.nl volgt voormalig Formule 1-coureurs die nog actief zijn in de autosport. In deze aflevering: Anthony Davidson

Formule 1-carrière
De Formule 1-carrière van Anthony Davidson is nooit echt van de grond gekomen. In 2002 debuteert hij in de Grand Prix van Hongarije. Hij vervangt bij Minardi Alex Yoong, die de race ervoor, voor de derde keer dat seizoen, zich niet wist te kwalificeren. Na zijn tweede race in België zat het er echter alweer op voor Davidson, die twee keer uitgevallen was. Yoong kwam terug in de auto en Davidson was weer testcoureur. In 2003 stapt hij over naar Honda, opnieuw als testcoureur. Pas in 2005 rijdt hij zijn volgende race, als hij de zieke Takuma Sato vervangt. Opnieuw haalt hij de finishlijn niet.

In 2007 maakt Davidson de overstap naar Super Aguri. Eindelijk heeft hij een volwaardig racezitje bemachtigd. Hij is echter het hele jaar veroordeeld tot achterhoedegevechten en behaalt geen enkel punt. In 2008 kan hij opnieuw bij het team instappen, maar ook dat blijkt geen succes te zijn.

Anthony Davidson

Overstap
Op 6 mei 2008 komt er een abrupt einde aan de toch al niet succesvolle Formule 1-carrière van Davidson. Super Aguri stopt per direct al zijn activiteiten wegens acute geldnood. De Grand Prix van Spanje blijkt dan ook zijn laatste Formule 1-race te zijn geweest. De Brit heeft nooit een WK-punt weten te scoren en behaalt in het jaar dat hij maar vier races rijdt de 22e plaats in het rijderskampioenschap. Opmerkelijk genoeg zijn beste WK-klassering ooit.

Davidson maakt de overstap naar de Le Mans-series. Hij richt zich met name op de 24 uur van Le Mans. Ook rijdt hij regelmatig wedstrijden in de Le Mans-series van Europa en Amerika. Toch laat de Brit de Formule 1-wereld niet helemaal achter zich. Als testcoureur van moederteam Honda en later Brawn GP blijft hij toch verbonden met de koningsklasse. 
 
Hoogtepunt
Het hoogtepunt in de carrière van Davidson is zijn vierde plaats in de 24 uur van Le Mans in 2011. Met Peugeot Sport eindigde hij vier ronden achter winnaar Audi Sport Team Joest. De andere twee Peugeot-auto’s completeerden het podium. In hetzelfde jaar was hij als onderdeel van het Peugeot Sport-team winnaar van de Intercontinental Le Mans Cup in de LMP1-klasse.

Opmerkelijk
Het meest opmerkelijke feit uit de carrière van Davidson is het ongeluk dat hij heeft in de 24 uur van Le Mans in 2012. In zijn hybride Toyota botst hij tegen de Ferrari 458 van een GTE AM-rijder. De Brit vliegt door de lucht, maakt een salto en knalt met hoge snelheid in de banden. Hij breekt daarbij zijn elfde en twaalfde borstwervel, onderdeel van de wervelkolom.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

En nu?
Na zijn ongeluk van vorig jaar is Davidson weer helemaal terug in de langeafstandsracerij. Hij doet nog steeds mee aan het World Endurance Championship, de opvolger van de Intercontinental Le Mans Cup. Samen met Red Bull-reservecoureur Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin bezet hij momenteel de derde plaats in het kampioenschap.

Met 8star Motorsports heeft hij dit jaar voor het eerst aan de 24 uur van Daytona meegedaan. Ook staat dit jaar de 24 uur van Le Mans op de planning bij de Brit. “Ik ga dit jaar voor niets anders dan de overwinning”, vertelt Davidson. “Ik heb de nieuwe hybride Toyota getest en hij is beter dan vorig jaar. Na mijn ongeluk ben ik nu nog meer gedreven om de 24 uur van Le Mans te winnen.”

In de tussentijd rijdt hij voor Mercedes GP een aantal simulatortests per jaar. Ook heeft hij een adviserende rol bij Codemasters, de ontwikkelaar van de Formule 1-game, om het spel zo realistisch mogelijk te laten voelen voor de gamer. 

Anthony Davidson