Formule 1-eigenaar Liberty Media moet snel met concrete voorstellen over welke kant het in 2021 met de sport op wil. Dat stellen Red Bull-kopstuk Helmut Marko en Mercedes-topman Niki Lauda.

“De discussies hierover duren mij persoonlijk nu namelijk al veel te lang, zonder dat er concrete voorstellen uit rollen”, spreekt Lauda duidelijke taal, zoals altijd, tegenover Motorsport-Total. Ten overstaan van Bild noemt Marko het ondertussen ‘de allerhoogste tijd’ dat Liberty Media concreet wordt met haar plannen voor 2021.

Lauda en Marko.

Liberty Media heeft er nooit een geheim van gemaakt waar het op inzet voor 2021: meer competitie, lagere kosten, een eerlijker verdeling van uitbetalingen uit de sport, een minder complexe motorformule en over het algemeen simpeler technisch reglement. De eerste ideeën die de Amerikaanse rechtenhouder heeft gepresenteerd, aangaande de motorformule en een mogelijke budget cap, zijn echter sceptisch ontvangen door achtereenvolgens de motorfabrikanten en/of de (top)teams.

Het belangrijkste volgens Marko, zo benadrukt hij, is echter dat er regels worden ingevoerd die voorkomen ‘dat er niet nogmaals één fabrikant is die domineert’, zo doelt hij op de overmacht die Mercedes van 2014 tot en met 2017 tentoon heeft gespreid. Hij gelooft dat het gebrek aan tempo van Liberty Media eraan te wijten valt dat de mediagigant ‘iedereen te vriend wil houden’. “We beginnen ons een beetje zorgen te maken”, zegt Marko over hoe lang alles duurt. “In april zeiden ze: ‘binnen vier weken is er duidelijkheid’. Toen werd het: ‘eind mei’. Inmiddels gaat het echter al over eind juni.”

Links Wolff, met rechts Lauda en er tussenin Sean Bratches, de financiële topman van de Formule 1.

Net als Marko dringt Lauda ondertussen op haast aan, maar hij gelooft ook dat het wel losloopt. “Aan het eind van het jaar zijn we het vast overal over eens en weten we welke kant het in 2021 op gaat”, zegt Lauda. ‘Zijn’ Mercedes heeft bij monde van teambaas Toto Wolff overigens al gewaarschuwd dat de Formule 1 voor Mercedes wel als Formule 1 herkenbaar moet blijven. Tegelijkertijd noemde hij de tot op heden gedane voorstellen ‘een goed startpunt voor verdere onderhandelingen en het sluiten van compromissen’.

Mercedes heeft zich daarmee niet zo hard opgesteld als Ferrari, met Ferrari-CEO Sergio Marchionne die al heeft gedreigd dat het roemruchte Italiaanse team de Formule 1 wel eens kan verlaten als de sport te zeer op standaardisering en versimpeling inzet en het karakter van de Formule 1 verloren gaat. Met de uitspraken van de goede vrienden Lauda en Marko dringen twee van de drie topteams er nu in elk geval op aan dat Liberty Media snel een duidelijker plaatje voor de toekomst van de Formule 1 schetst.

Lees ook: Zo dreigt Ferrari de Formule 1 te verlaten.