FIA-president Jean Todt stelt dat er goede vooruitgang wordt gemaakt met het opstellen van de motorregels voor 2021 en daarna. Volgens Todt is er ook interesse van nieuwe partijen, met Aston Martin dat binnen negen maanden de knoop hoopt door te hakken.

“We boeken goede progressie met de motorregels”, vertelt Todt, volgens wie de FIA en Formule 1-eigenaar Liberty Media op koers liggen om de deadline van eind mei te halen die ze zelf hebben opgesteld. Er is voor deze datum gekozen om zowel de huidige motorleveranciers als eventuele nieuwe partijen de kans te geven hun 2021-projecten van de grond te krijgen.

Een idee waar de Formule 1 nu op aanstuurt, is het schrappen van de zeer complexe en prijzige MGU-H, een belangrijk onderdeel van het energy recovery system van de hybride krachtbronnen. Todt geeft echter aan dat de sport misschien ‘iets te ver is gegaan’ met de introductie daarvan en nu zodoende ‘wellicht een stap terug moet zetten’.

De huidige fabrikanten Mercedes, Ferrari, Renault en Honda hebben niet unaniem positief gereageerd op de voorstellen van de FIA om de motoren te versimpelen en de instapdrempel te verlagen, maar partijen als Aston Martin, Cosworth en Ilmor hebben dat wel gedaan. Volgens Todt is er ook interesse van nieuwe leveranciers. “Al is er een groot verschil tussen interesse hebben en je echt committeren.”

Aston Martin draait warm voor motorproject
Veruit het meest uitgesproken over haar Formule 1-plannen is sportwagenfabrikant en Red Bull-titelsponsor en -partner Aston Martin. Bij monde van ceo Andy Palmer heeft het Britse merk nu laten weten binnen een maand of negen te weten of een Formule 1-motorproject een haalbare kaart is voor 2021.

Aston Martin-ceo Palmer (midden) met Red Bull-teambaas Christian Horner (links).

“Als we geen motor kunnen construeren die goed genoeg is voor Red Bull, betekent dat waarschijnlijk dat we sowieso geen motor kunnen produceren die competitief genoeg is – terwijl onze deelname daar wel van af hangt”, vertelt Palmer Autosport. Volgens Palmer heeft het motorproject zeker het nodige momentum, ondanks dat de FIA dus nog geen definitieve regels voor 2021 heeft gepubliceerd.

“Er is hoe dan ook niks gebeurd waardoor we denken dat het niet mogelijk zou zijn”, zegt hij. “We blijven dan ook doorgaan met onze voorstudie, binnen wat we momenteel begrijpen van wat de regels worden.” Volgens Palmer valt de technische kant van het verhaal goed in te schatten, maar rest de hamvraag of er een budgetplafond voor motorfabrikanten komt of niet. “Het antwoord daarop is zeer belangrijk voor ons.”

Aston Martin heeft vanaf het begin aangegeven dat het niet zelfstandig voor de kosten van een motorproject wil opdraaien en een partij nodig heeft die wil meebetalen. Daarnaast heeft het constant ingespeeld op een mogelijke technische samenwerking met een motorspecialist als Cosworth of Ilmor.

Todt denkt dat de Formule 1 misschien net een beetje te ver is gegaan met de complexiteit van de hybride krachtbronnen.