Formule 1-eigenaar Liberty Media heeft woensdag een deal gesloten met het sportmarketingbedrijf Lagardere Sports. Lagardère moet helpen de Formule 1 in China populairder te maken.

China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. Toch is er in het land nog weinig interesse voor de koningsklasse van de autosport. Liberty Media schakelt Lagardère nu in om daar verandering in te brengen. Het bedrijf is al vanaf de jaren negentig actief in de Chinese en Aziatische voetbalwereld.

Commercieel directeur van de Formule 1 Sean Bratches wijst erop dat de races in China, Japan, Maleisië en Singapore sinds 2004 meer dan 8,8 miljoen bezoekers hebben getrokken. De populariteit van de sport op de Aziatische markt moet dankzij de overeenkomst met Lagardère verder groeien. “We willen de fans dichter bij de actie halen”, zegt Bratches in een persverklaring.

Volgens topman van Lagardère Sports Andrew Georgiou liggen er door de opkomst van de middenklasse veel kansen op de Chinese sportmarkt. “De Chinese fans verlangen naar live-sport van topkwaliteit. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat de Formule 1 een onderdeel wordt van de Chinese sportcultuur.”